Hoger in Google ranken met goede SEO

23 augustus 2022 08:47

Hoger in Google ranken met goede SEO

Dynamische websites

Wanneer je je als ondernemer bezighoudt met je online zichtbaarheid, kom je er al snel achter dat zichtbaar zijn op de eerste pagina van Google niet vanzelfsprekend is. In jouw vakgebied zijn nog meer spelers, echte concurrenten die ongeveer dezelfde soort producten of diensten aanbieden. Je weet dat je product of je dienst uniek is en dat veel klanten je ook wel weten te vinden. Maar die klanten heb je voornamelijk door middel van mond-tot-mondreclame of ouderwets netwerken verkregen. De website van je bedrijf staat al een tijdje online, is best statisch – dus er verandert niet veel op de site – en staat zo ongeveer op pagina zes in de zoekresultaten van Google. Zelfs wanneer er redelijk gericht wordt gezocht op branche, naam en product. Open je de website van je concurrent, dan valt het je op dat deze goede teksten en andere content zoals afbeeldingen bevat. Bekijk je deze sites vaker dan valt het je tevens op dat de site dynamisch is, er verandert wel eens wat. Er verschijnt regelmatig nieuws, andere productteksten, weer een nieuwe blog en misschien een kennisbank die regelmatig geactualiseerd wordt.

Google en SEO

Een zoekmachine als Google is dol op dit soort websites. Relevante informatie, gericht op de doelgroep en op een natuurlijke manier geschreven. Nog niet zo lang geleden kwam je er mee weg je site te vullen met zoekwoorden om zo op de eerste zoekpagina van Google terecht te komen. Nietszeggende opvulteksten om die eerste plaats maar te kunnen bezetten. Als een websitebezoeker dan op je site klikte waren ze ook snel weer verdwenen. Nee, je moet van goeden huize komen om relevante informatie zó te omschrijven dat deze je doelgroep direct aanspreekt, maar het ook door Google gewaardeerd wordt. Met als beloning dat felbegeerde plaatsje op de eerste pagina. Een goede SEO tekstschrijver weet daar wel raad mee.

SEO tekstschrijver is expert in zoekmachinevriendelijke teksten

SEO staat voor search engine optimalisation. Een tekstschrijver maakt optimaal gebruik van de veranderende algoritmes van Google. Maar wat een tekstschrijver nooit uit het oog verliest en op de eerste plaats stelt, is de doelgroep. De websitebezoeker die een antwoord zoekt op zijn vraag en deze hoopt te vinden op je site. De tekstschrijver – of copywriter wanneer deze content maakt bedoelt om de websitebezoeker tot actie te laten overgaan – gaat met jou als ondernemer bepalen wie tot je doelgroep behoort, wat de tone of voice moet zijn op de site en op welk moment content het beste geplaatst kan worden. Aan de hand van een duidelijke briefing gaat de tekstschrijver voor je aan de slag. Soms is een summiere briefing al voldoende, een andere keer treed je uitgebreid in overleg. Bijvoorbeeld bij de lancering van een nieuw product.
De investering in een goede tekstschrijver betaalt zich dubbel en dwars terug. Besparen op je energiekosten is een goede en nuttige gewoonte, maar bespaar niet op de taalvirtuoos die met zijn teksten voor meer omzet zorgt.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.