
Elk jaar worden miljoenen mensen getroffen door noodsituaties. Ook op dit moment sterven er mensen door onheilspellende gebeurtenissen. In Oekraïne is er een moordende oorlog aan de gang. De Hoorn van Afrika wordt getroffen door een vernietigende droogte. En in Afghanistan is er de machtsovername door de Taliban, terwijl ook de gevolgen van de coronapandemie er nog steeds voelbaar zijn. Ondernemingen kunnen op verschillende manieren helpen. Niet alleen met geld, maar ook met tijd.
Geld doneren aan ngo’s
Ngo’s die actief zijn tijdens noodsituaties zijn voortdurend op zoek naar extra middelen. Daarvoor rekenen ze ook op de hulp van bedrijven. Tijdens een noodsituatie, zoals een oorlog of een natuurramp, zijn het vaak de kinderen die het hardst worden getroffen. Een organisatie als UNICEF staat de kinderen bij tijdens dergelijke noodsituaties. Men biedt niet alleen toegang tot voeding, schoon water en gezondheidszorg, maar ook tot bescherming en onderwijs. Ze gaan daar ook heel ver in. Nadat de Amerikaanse troepen zich terugtrokken uit Afghanistan en de Taliban er de macht greep, vertrokken veel organisaties. Toch bleef UNICEF er aanwezig om de kinderen te ondersteunen. Dat bleek ook hard nodig te zijn, want maar liefst 1,1 miljoen kinderen kregen er al te maken met ernstige ondervoeding.
Start een geldinzamelingsactie
In alle stilte doneren, is een goed begin. Maar bedrijven kunnen een grotere impact hebben. Door te doneren en openlijk het goede voorbeeld te tonen, wordt er een volgende stap gezet. Dit kan anderen inspireren om het goede voorbeeld te volgen. Aanvullend is het een goed idee om een geldinzamelingsactie te starten. Daarbij kan het personeel ook zelf het voortouw nemen en creatief wezen. Op deze manier wordt ook het netwerk van het personeel aangeboord, waardoor de impact alleen maar groter wordt. Het is bijvoorbeeld mogelijk om zich te laten sponsoren tijdens een loop- of fietsevenement of om gadgets of lekkere wafels te verkopen en de opbrengst te schenken aan een ngo.
Werk actief samen met ngo’s
Realiseer je dat ngo’s als geen ander weten hoe ze spullen en hulp op de juiste plaats krijgen. Het blijft dan ook aan te raden om de samenwerking met dergelijke ngo’s aan te gaan en om niet op eigen houtje te handelen. Zowel met expertise, diensten als goederen is het mogelijk om ngo’s te helpen. Een voorbeeld hiervan is het Make a Splash!-partnerprogramma van Grohe en UNICEF. De expertise op het gebied van toiletontwerp werd daarbij aangeboord om goedkoop sanitaire en hygiënische basisvoorzieningen aan te bieden. Uit dit samenwerkingsverband kwamen onder meer het Sato Toilet en de Sato Tap voort. Per verkocht Grohe-douchesysteem werd er een euro aan het initiatief gedoneerd. Men droeg dus zowel financieel als met expertise bij aan het werk van UNICEF.
Zelf doen wat goed is
Overheden dragen ook bij tijdens noodsituaties. Het is belangrijk dat bedrijven dergelijke initiatieven ondersteunen. Dat doe je door middel van verantwoorde bedrijfspraktijken. Dat staat ook te lezen in de Richtlijnen voor Kinderrechten in het Bedrijfsleven, richtlijnen die door onder meer UNICEF zijn opgesteld. Het betalen van belastingen is hier een voorbeeld van. Enkel zo hebben overheden het budget om daadwerkelijk bij te dragen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.