Het MKB past zich niet snel genoeg aan in een wereld die blijvend in beweging is

13 juli 2022 09:23

Het MKB past zich niet snel genoeg aan in een wereld die blijvend in beweging is

Ad Kornet is deze ochtend gastheer en hij heet eenieder dan ook hartelijk welkom. Het rondetafelgesprek heeft als thema de noodzaak van aanpassingsvermogen bij het MKB, in een wereld waarin ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen. Niet alleen middels digitalisering en databeheer maar bijvoorbeeld tevens door het opleiden en blijven investeren in het ontwikkelen van mensen. De mix van kennis aan tafel blijkt elkaar al snel mooi aan te vullen.

Om een beetje leidraad te houden zijn een drietal stellingen bedacht. De eerste luidt:

“Het ontwikkelen van digitale diensten is lastig en tijdrovend.”

Peinemann CEO Ad Kornet, neemt als eerste de gelegenheid te baat hierop te reageren. Hij wijst op het capaciteitstekort dat veel softwareleveranciers hebben. “Wij zijn allerlei dingen aan het ontwikkelen maar dat duurt zó verschrikkelijk lang. Daar hebben we last van.” Paul Hörchner weet uit ervaring hoe weerbarstig de praktijk kan zijn. Enginia beidt allerlei basissoftware aan “maar ga maar eens een paar programmeurs vinden die én verstand hebben van de business én ook nog een beetje goed kunnen programmeren.” Het wordt er volgens Ad ook niet eenvoudiger op wanneer al die over de wereld verspreide vestigingen en gespecialiseerde afdelingen aan moeten sluiten.

  • Ad Kornet, CEO en aandeelhouder bij Peinemann Mobilift Groep - Dit familiebedrijf groeide in ruim zestig jaar uit van heftruckverhuurder tot een internationale, servicegerichte speler die ruim 5000 voornamelijk transport- en logistiekgerichte machines met leaseconstructies en bijbehorende diensten aanbied.

Vanuit het Kenniscentrum Business Innovation heeft Programma Directeur Arjen van Klink eveneens ervaring met die worsteling; “Veel bedrijven vinden dat ze uniek zijn. Dat betekent dat je elke keer iets dat de standaard is aan moet passen. Dat kost tijd, dat kost geld en de mensen zijn er eigenlijk niet.” Dat ze liever geen standaarden implementeren hangt samen met de unieke kracht van MKB-bedrijven. Ze zijn immers flexibel en informeel, stelt hij vast. “Dus zijn ondernemers vaak bang om die olifantenpaadjes kwijt te raken want daar verdienen ze juist aan.” Het in een veel voorkomend dilemma, weet hij.

  • Arjen van Klink, Programmadirecteur bij Kenniscentrum Business Innovation, een onderdeel van Hogeschool Rotterdam - Dit kenniscentrum draagt bij aan de versterking van de regionale economie, door het hbo-onderwijs en bedrijfsleven te inspireren en ondersteunen met praktijkgericht onderzoek naar, en kennis over vernieuwing in het MKB.

Gert-Jan de Roo, Onderwijsleider bij Albeda College Economie & Ondernemen, vraagt zich af of er voldoende aansluiting is bij opleidingsinstituten. Dat zou, in ieder geval voor de nabije toekomst, bij kunnen dragen aan oplossingen. Ad vindt dat het iets beter zou kunnen. Gert-Jan ziet kansen in co-creatie en kruisbestuiving. In andere sectoren zijn dergelijke projecten al succesvol gebleken. Dan moet het wel van twee kanten komen, vult Arjen aan; “Wij zien ook geregeld dat ondernemers niet echt weten wat ze over vijf jaar nodig hebben.”

  • Gert-Jan de Roo, Onderwijsleider bij Albeda College Economie & Ondernemen - Deze opleiding is er voor mbo- studenten met ambities en lef. Ze leren zelfstandig te werken, zijn eigen baas over hun leerproces en krijgen praktijkgerichte vaardigheden voornamelijk door te doen. Veel ervaring wordt opgedaan in het bedrijfsleven.

Bij Gerard de Kaper, Directeur van Rotterdam Steel Works BV, spelen dergelijke problemen niet. Hij moet zijn werknemers wel in het buitenland zoeken omdat de meeste Nederlanders deze vorm van arbeid niet zien zitten. Hij haalt vooral veel ervaren mensen uit Turkije en dat werkt prima. Hij leidt ze ook zelf verder op. Levi Graute, zojuist aan het Albeda College afgestudeerd als intercedent, reageert op Gerard. Hij vindt het mooi om te horen dat deze ondernemer zo in mensen investeert, ze ook taalles aanbiedt bijvoorbeeld. Voor deze directeur is automatisering evenmin een punt van zorg, hij heeft een volledig systeem op maat laten maken dat de volledige bedrijfsvoering omvat en koppelt.

  • Gerard de Kaper, Directeur van Rotterdam Steel Works BV - Een staalsnijbedrijf met eigen moderne plasma- en autogeensnijmachines, tevens totaalleverancier van vakwerk als boren, lassen, tappen, laser- en watersnijden.

Het kán dus wel maar je moet wel de juiste mensen weten te vinden. Gerard had daar geluk mee. Wanneer je een groter bedrijf hebt, met allerlei takken van sport, wordt het volgens Ad een stuk complexer. Zelfs een zeer gerenommeerd softwarebedrijf kreeg het niet voor elkaar. Paul geeft toe dat koppelen dan wel moeilijker wordt. Volgens Arjen is de insteek soms verkeerd, moet je even terug naar de basis en goed nadenken over wat je nodig hebt. De tafelgenoten zijn het erover eens dat bedrijven hier wat vaker aandacht voor zouden mogen hebben. Cybersecurity mag daarbij niet vergeten worden. Gert-Jan maakt een bruggetje naar het onderwijsaspect. Opleidingen zijn veel praktijkgerichter geworden. Studenten moeten ‘wendbaar zijn voor de toekomst’, moeten zo snel mogelijk op ontwikkelingen in kunnen spelen. Een mooi moment om naar de tweede stelling te gaan:

“Het voorspellen van onderhoud doe je digitaal.”

Ad relativeert ’m gelijk. Wat hem betreft kun je dit zien als hulpmiddel maar zo begin je niet. Een goed onderhoudsplan en zeer actief controleren is de basis bij Peinemann, vertelt hij. Andersom levert het veel data en feedback op waar de fabrikanten van het materieel veel aan hebben. Het is wel zaak dat je alle kennis op de werkvloer goed vastlegt. Die informatie wordt wel in een digitaal hulpmiddel omgezet. Paul onderschrijft dat je een bepaald volume moet hebben om aam voldoende data te komen. Toch kunnen ook kleinere organisaties hun eigen informatie zeker inzetten om digitaal ondersteund te worden in onderhoud.

Arjen zit er iets anders in. Beter is, legt hij uit, om een duidelijke visie op te stellen van wat je wilt bereiken. De discipline om dat te realiseren is daarbij net zo belangrijk. En inderdaad, daarna zijn software en data prima als middel in te zetten. Toch gaat het in de praktijk nogal eens anders, soms met succes maar het loopt ook wel eens slecht af. Paul vult aan dat men vaak eerst moet ontdekken dat onderhoud positief kan bijdragen aan bedrijfsresultaten. “Onderhoud komt nooit uit”, vat Gerard samen. Maar dat mag je er niet van weerhouden, is tevens zijn duidelijke boodschap. “Ik heb een externe partij die iedere week alle machines komt nakijken.” De werkvloer heeft er vaak geen tijd voor of vindt het vervelend en met deze aanpak zijn processen op termijn en behoud van machines toch geborgd, legt hij uit. Het is ook allemaal gekoppeld aan zijn automatisering. Ook Ad geeft aan dat de juiste software op de juiste wijze implementeren een hoop kosten en problemen bespaart.

Gert-Jan geeft naar aanleiding van het vraagstuk nog eens het belang aan van breed opleiden van de mensen die het daarna moeten gaan doen in het bedrijfsleven, of dat nu met dit soort software is of in andere vakgebieden. Het specifieke opleiden gebeurt toch pas bij die bedrijven zelf, maar er moet wel die goede basis zijn. Van belang is vooral dat mensen de juiste mentaliteit hebben, van aanpakken weten. Levi heeft het gevoel dat hij in die zin inderdaad voldoende is voorbereid op die arbeidsmarkt. Arjen vult aan dat een onderwijsinstelling, hoe groot ook, altijd alert moet blijven op hoe je iedere student ‘aflevert’. Zelfredzaamheid, betrokkenheid en eigen initiatief zijn bijvoorbeeld belangrijke eigenschappen. Volgens Gert-Jan leren studenten dat met name in de praktijk. Een mooi moment om het thema van de bijeenkomst er weer bij te pakken, met de derde en laatste stelling.

  • Levi Graute, rondde zojuist een studie af bij het Albeda College en mag zich nu intercedent noemen. Zijn voornemen is zelfstandig ondernemer worden maar in welke branche dat exact zal zijn staat nog open. Eerst wil hij nog even doorstuderen.

“Groei is mogelijk door digitalisering.”

“Deels wel waar natuurlijk.” Deze keer is Ad het er wat meer mee eens. Door bepaalde bedrijfsprocessen, zoals administratie, te digitaliseren bespaar je op kosten. Dat is dan wellicht niet zozeer groei als organisatie maar wel in bedrijfsresultaten. Het kan alleen niet overal: “Dat gaat niet werken met een kraanmachinist, dan gaat dat ding niet rijden.” Arjen zou het in deze vooral over productiviteitsgroei willen hebben, mede ingegeven door het groeiende personeelstekort. “In deze wereld van krapte op de arbeidsmarkt kan je door te automatiseren en te digitaliseren meer bereiken met dezelfde mensen.”

Paul vertelt dat hij zijn bedrijf met eigen automatisering ook steeds efficiënter inricht. Er komt zo goed als geen papier meer aan te pas en data moet zo veel mogelijk aansluiten op het systeem, ook als die van externen komt. Die boodschap en aanpak overbrengen aan potentiële klanten is nog wel eens een uitdaging. “Wij moeten laten zien wat de grote voordelen en soms zelf noodzaak zijn van die aanpak. Jij hoeft het niet te willen als ondernemer, maar je opdrachtgevers willen het misschien wel.” Hij is blij met platforms als LinkedIn, die het toch wat makkelijker maken om direct in contact te komen met de juiste mensen bij de organisaties binnen je doelgroep. Ook Levi, die met social media en platforms als LinkedIn opgroeide, geeft aan te merken dat het contact maken behoorlijk vereenvoudigt.

  • Paul Hörchner, Algemeen Directeur bij Enginia - Dit bedrijf is reseller van Siemens software, gericht op het ontwikkelen en managen van onder meer industriële productiesystemen. Er Het totale team bestaat uit 50 mensen, verdeeld over meerdere locaties en in heel Nederland actief.

In de dagelijkse praktijk merkt Gerard de grote voordelen van de efficiency die digitalisering met zich meebrengt. Doordat alles op elkaar is afgestemd kan hij uren eerder leveren dan veel concullega’s. In de markt waar hij actief is maakt dat een serieus verschil en dat levert hem de nodige opdrachten op. “Het moet natuurlijk wel klantvriendelijk blijven”, zegt Ad. Als externe systemen niet aansluiten wil hij geen nee verkopen. Dan past zijn bedrijf zich daar wel op aan.

Voor kleinere MKB’ers is dat vaak lastigere, alleen al omdat ze er niet altijd de knowhow voor in huis hebben. Daar proberen Paul en zijn team dan betaalbare oplossingen voor te vinden, bijvoorbeeld met aangepaste templates. Dat is dan niet altijd honderd procent maar wel werkbaar. Eigenlijk is iedereen aan tafel het er wel over eens: Als ondernemer is voor meebewegen in de markt digitalisering van belang maar daarnaast zijn flexibiliteit en klantgericht werken tevens onmisbare kwaliteiten.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.