Het geheim van innovatieve bedrijven

1 oktober 2021 11:31

Het geheim van innovatieve bedrijven

Coolblue en Netflix zijn twee fantastische voorbeelden van innovatieve bedrijven die enorm succesvol zijn. Zij lopen voor op de concurrentie door keer op keer als eerste met innovatieve oplossingen in te spelen op veranderingen in de markt.

Innovatieve bedrijven doen het anders

Er zijn 3 dingen die deze succesvolle bedrijven anders doen waardoor ze zo snel innovaties door kunnen voeren in hun organisatie. Verassend genoeg hebben ze niets te maken met techniek. Hieronder lees je wat deze 3 punten zijn.  

  1. Groeimindset
  2. Snel doorvoeren van klantgerichte veranderingen
  3. Focus op bedrijfscultuur

1. Groeimindset

Medewerkers met een groeimindset geloven dat je alles kunt leren als je er energie in stopt en er hard voor werkt. Zij denken steeds na over verbetering in hun werk en gaan graag het gesprek aan met de klant over de vraag hoe producten of diensten nog mooier, beter of effectiever te maken. Toepasbare feedback van de klant die meerwaarde oplevert wordt direct doorgevoerd door de medewerkers, zonder lange beslistrajecten en vergaderingen. Zo ontstaat innovatie. Innovatieve bedrijven nemen daarom overwegend mensen met een groeimindset in dienst.

2. Snel doorvoeren van klantgerichte veranderingen

“We doen het al jaren zo, dus waarom zouden we veranderen?” Dit is de grootste dooddoener voor innovatie in bedrijven. De vraag en de klant veranderen tegenwoordig zo snel dat je niet moet vragen óf je moet veranderen, maar hoe snel je de organisatie gáát veranderen. Innovatieve bedrijven vragen zich in een paar tellen af of een verandering meerwaarde oplevert voor de klant, voor het resultaat en voor de organisatie. Is het antwoord 3x ja, dan wordt de verandering direct doorgevoerd. Stroperige besluitvorming wordt daarbij vermeden, want stilstand is achteruitgang en leidt tot verlies.

3. Focus op bedrijfscultuur

Succesvolle innovatieve bedrijven werken bewust aan hun bedrijfscultuur, want ze vinden het belangrijk dat de sfeer in de organisatie goed is, dat medewerkers zich veilig voelen, zich thuis voelen en zichzelf durven te zijn. Dit heeft de hoogste prioritiet, want alleen medewerkers die zich (psychisch) veilig voelen tussen collega’s en leidinggevenden staan open voor verandering en durven zich uit te spreken en met verbetervoorstellen te komen. In een bedrijfscultuur waar medewerkers hun mond moeten houden en buiten de kaders denken niet gewenst is zal innovatie nooit van de grond komen. 

Hoe word je een innovatief bedrijf?

Wil jij een innovatieve organisatie? Creëer dan een bedrijfscultuur waarin het normaal is om continu samen te werken aan verbetering, voor de klant, voor het resultaat en voor de organisatie. Schrap vertragende overleg- en besluitvorming en voer verbeteringen direct in. Neem mensen in dienst met een groeimindset, die passen in een cultuur van innovatie en continue verbetering.

De Company Culture Tree

Onze oprichter Martin Barelds heeft de Company Culture Tree ontwikkeld. Een praktisch model om snel inzicht te krijgen in het innovatievermogen van jouw organisatie. Met de hulp van dit model kun je snel richting geven aan je bedrijfscultuur en de innovatiekracht van je organisatie. Meer weten? Check www.yourproudcompany.nl.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.