
Waar veel bedrijven lijden onder de coronacrisis, zijn er ook bedrijven die juist nu floreren. En dat zijn niet alleen supermarkten en maaltijdbezorgers. De sleutel: slimme strategische keuzes maken.
Uiteraard is het lastig voor horecaondernemers en winkeliers om in coronatijd het hoofd boven water te houden. Wie niet open mag, kan immers weinig tot geen omzet draaien. Maar er zijn ook ondernemers die de laatste jaren juist hard gegroeid zijn. Rookies van Floor, een (web)winkel die zowel handgemaakte als ‘standaard’ baby- en kinderproducten aanbiedt, is één van hen.
Biologisch afbreekbare verpakkingen
“Ik ben ruim drie jaar geleden gestart met mijn webshop”, vertelt Floor van Rooij, eigenares van Rookies. “Via mijn webshop verkoop ik ‘standaard’ en handgemaakte baby-artikelen, waaronder fopspenen, bijtringen, speenkoorden, wagenspanners, kleding, schoentjes en nog veel meer. In die jaren ben ik rustig aan gegroeid, maar in 2020 is het aantal opdrachten bijna verdubbeld ten opzichte van het aantal in 2019. Dat komt deels door het feit dat ik in deze tijd in een goede markt zit: mijn producten zijn online te bestellen en mensen hebben geld over omdat allerlei uitjes en vakanties niet doorgaan. Dat geld besteden ze aan mooie kraamcadeautjes of extraatjes voor hun kinderen. Daarnaast heb ik een paar strategische stappen gezet de laatste tijd, en daar ben ik nog steeds volop mee bezig. Eén van die stappen is verduurzaming. Bij het verzenden en verpakken van mijn bestellingen, gebruikte ik voorheen veel plastic. Samen met een lokale partij hier in de omgeving, ben ik gaan kijken hoe we gebruik kunnen maken van biologisch afbreekbare verpakkingen. En dat is gelukt!”
Verspilling van materialen tegengaan
Een andere stap die je zou kunnen zetten op het gebied van verduurzaming, is het tegengaan van zoveel mogelijk verspilling. Dat geldt niet alleen wanneer het gaat om voedsel, maar ook als het materialen betreft. “Mensen kunnen bij mij sinds kort ook producten inruilen”, vertelt Floor van Rooij. “Bij intensief gebruik kunnen bijvoorbeeld de houten kralen van mijn speenkoorden wat vaal worden of slijtage vertonen, terwijl andere onderdelen nog prima zijn. Ik kijk in zo’n geval welke materialen nog in goede staat verkeren, en vervang alleen de versleten of verkleurde onderdelen. Dat is slim voor het milieu én slim voor de portemonnee van mijn klanten! Het is dan ook een concept dat erg goed aanslaat.”
Focus op samenwerking
Bij alles wat Floor van Rooij doet, houdt ze een focus op samenwerking. “Dat geldt voor de verduurzamingsslagen die ik doorvoer, maar ook voor het uitbreiden van mijn afzetmarkt. Ik werk zowel met ‘dropshipping’ als met ‘wholesale’. Bij ‘wholesale’ kopen resellers mijn producten in, waarna ze deze zelf verkopen via hun eigen kanalen. Dat kan zowel online als fysiek. Bij ‘dropshipping’ laten resellers hun producten zien via mijn webshop. Wanneer een klant een speenkoord, bijtring of één van de andere producten bij hen bestelt, bestellen zij het betreffende product bij mij, met korting. Ik stuur het product vervolgens rechtstreeks naar hun klant. Dat werkt niet alleen prettig, maar is ook duurzamer, omdat het transportbewegingen en verpakkingsmateriaal uitspaart. Deze vorm van samenwerking groeit nu hard; ik krijg er op deze manier meerdere nieuwe resellers per maand bij. Samen met resellers bekijk ik welke vorm het beste bij hen past.”
Blik op de toekomst
Daarnaast houdt Floor haar blik altijd gericht op de toekomst. “Nu hebben we te maken met beperkingen en kan ik minder gemakkelijk langsgaan bij fysieke winkels, maar ik probeer hen wel nu alvast warm te maken voor mijn producten. Dat doe ik bijvoorbeeld door goede foto’s te laten maken van mijn producten, en ook door bewust diverse contacten goed te blijven onderhouden. Daarnaast weten steeds meer winkeliers Rookies zelf te vinden. Dit komt mede door onze social media-kanalen, waar wij regelmatig oproepen plaatsen om tot nieuwe samenwerkingen te komen. Daarnaast ben ik bezig met het ontwikkelen van een concept waarmee ik straks wél met een goed verhaal langs de winkels kan. Ik run dan wel een webshop, maar ik geloof nog steeds in de kracht van persoonlijk contact. Ik ben ervan overtuigd dat we daarmee onze webshop, ook na deze vreemde tijd, kunnen laten floreren!”

Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.