Feit of fictie? 7 SEO-beweringen beoordeeld

25 maart 2021 16:28

Feit of fictie? 7 SEO-beweringen beoordeeld

Iedere ondernemer die een website heeft wil daarmee gevonden worden in Google. Maar wat is nou waar van al die beweringen die er over SEO worden gedaan?

Voor ieder specialistisch vakgebied geldt: iedereen kan je er van alles over wijsmaken. Zo ook als het gaat om zoekmachine-optimalisatie, ook bekend als SEO. Tijd om een aantal veelgehoorde beweringen en adviezen onder de loep te nemen en eruit te filteren wat waar is en wat er toch wat genuanceerder ligt.

Bewering 1: Met een oude domeinnaam heb je SEO-voordeel

Fictie. Althans, het is niet zo zwart-wit. Een domeinnaam op zich doet weinig tot niks voor je vindbaarheid. Woorden uit je zoekterm in de domeinnaam leveren geen direct voordeel op en ook de domeinleeftijd is op zichzelf geen factor. Zelfs wanneer er al jaren een website op die domeinnaam werd gehost, betekent het niet automatisch dat dit positief is voor je SEO.

Het enige voordeel dat er kan zijn is dat er backlinks naar het domein liggen. Wanneer je er echter een website met een totaal ander onderwerp op zet dan de website die er eerder op stond, is dat voordeel weer weg.

Bewering 2: Hoe langer de tekst, hoe beter voor de vindbaarheid

Fictie. Je helpt de bezoeker niet door een tekst zo lang mogelijk te maken. Wel door de informatie te geven waar je bezoeker naar op zoek is. Dat kan in het ene geval in minder dan 200 woorden, terwijl in een ander geval 2500 woorden niet genoeg zijn om je verhaal te doen.

Er is geen sluitend bewijs te leveren dat lengte invloed heeft op de vindbaarheid. Het enige wat aangetoond werd is correlatie. De lezer heeft niets aan een lang verhaal, enkel aan de informatie die deze nodig heeft. Kan dat kort, dan staat dat de vindbaarheid beslist niet in de weg.

Bewering 3: Als je goede content hebt, kom je wel hoog in Google

Deels feit. De zoekmachinegigant wil graag het verhaal hoog houden dat goede content altijd het beste scoort. Helaas blijkt dat niet altijd het geval. Goede content met minder backlinks dan de concurrent blijkt met regelmaat toch lager te scoren. Dus óf de zoekmachine weet content nog niet echt goed te beoordelen op kwaliteit, óf backlinks werken toch nog altijd het best. Of beide…

Goede content levert je wel sneller duurzame en kwalitatieve backlinks op, al gaat dat ook lang niet altijd vanzelf.

Bewering 4: Houd een zoekwoorddichtheid aan van 0,5 tot 3%

Fictie. Ooit maakte het uit hoe vaak je ‘zoekwoord’ voorkwam in een tekst. Zoekmachines keken toen vooral naar woorden. Die tijd is gelukkig voorbij. Er spelen veel meer factoren een rol en de zoekmachines worden ook steeds intelligenter. Ze begrijpen de context steeds beter. Toch is het wel zaak altijd na te gaan of het duidelijk is wat het (hoofd)onderwerp van je pagina is en of andere woorden niet de overhand krijgen, wat voor verwarring kan zorgen.

Bewering 5: Link niet naar andere websites

Fictie. Net als dat wel naar andere websites linken per se een SEO-factor is. Aan de ene kant zijn er partijen die beweren dat linken naar anderen ten koste gaat van jouw eigen vindbaarheid (niet waar). Aan de andere kant zijn er SEO-plugins die je willen overhalen om toch minstens naar één andere website te linken. Net als bij tekstlengte en zoekwoorddichtheid geldt: doe wat nodig is en wat past.

Bewering 6: Bezoekersgedrag is van invloed op je vindbaarheid

Fictie. Bezoekersgedrag kan geen invloed hebben op jouw vindbaarheid. Een simpel staaltje logica:

  • Als je bezoeker cookies voor analyse afwijst kan Google Analytics het bezoekersgedrag niet meten
  • Er zijn websites die geen Google Analytics hebben geïnstalleerd, hoe zou Google die moeten beoordelen?
  • Bezoekersgedrag heeft context nodig; de ene keer is lange bezoekduur gunstig (een heel artikel lezen), de andere keer juist niet (de bezoeker vond na lang zoeken niet wat deze zocht)

Dat neemt niet weg dat het altijd prima is om je bezoekersgedrag zelf te monitoren en alles te doen voor de beste beleving op je website.

Bewering 7: Iedereen zegt weer wat anders als het over SEO gaat

Feit. En ergens is dat niet gek. Wissel maar eens van tandarts, dat kan ook een wereld van verschil maken. Iedere specialist in een vakgebied heeft andere inzichten, kennis en ervaringen. Daarnaast is iedere situatie anders en is er niet 1 oplossing voor elke website. Ook dat uit zich in wat SEO-specialisten of -bureaus met jou delen.

En: er is lang niet overal consensus over, omdat Google zijn geheimen niet zal prijsgeven.

BONUS: Het geheim van Google

Er wordt nog weleens geschermd met ‘het geheim van Google’ of ‘de geheimen van Google’. Laten we hier even heel pragmatisch over zijn: als iets een geheim van Google zou zijn, kun je nooit met droge ogen beweren dat je dat geheim kent. Dan is het namelijk gewoonweg geen geheim (meer).

Meer weten over SEO en andere aspecten van online marketing? Op het SEO-blog van Optimus Online verschijnen wekelijks artikelen over deze onderwerpen.

Fotocredit: Myriam Jessier/Unsplash

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.