Factor C training: effectief communiceren met stakeholders

21 oktober 2021 08:45

Factor C training: effectief communiceren met stakeholders

De nieuwe Omgevingswet is in aantocht. Krijgt jouw organisatie hiermee te maken, en moet je veel aandacht gaan schenken aan burgerparticipatie en communicatie met stakeholders? Dat moet je ook je aanpak en je manier van communiceren hierop aanpassen. Dergelijke processen komen namelijk sterk onder een vergrootglas te liggen en het is aan jouw organisatie om een zo optimaal mogelijke samenwerking aan te gaan met belanghebbenden in de omgeving. Om hierbij goed beslagen ten ijs te komen, is de Factor C training ontwikkeld.

Wat is Factor C training?

De Factor C training geeft handvatten om op een strategische en gestructureerde manier aan de gang te gaan met communicatie ten opzichte van belanghebbenden in de omgeving. De methode is opgebouwd uit vijf pijlers, waarbij het perspectief van belanghebbenden nadrukkelijk onder de aandacht komt.

Opgave en omgeving

De eerste pijler van Factor C is ‘opgave’. Hierbij gaat het om het duiden van het vraagstuk en toepassen van het perspectief van zowel de uitvoerende organisatie als de belanghebbenden in de omgeving. De aanleiding en de context voor het project worden in beeld gebracht, waarna een heldere doelstelling wordt geformuleerd en verschillende fases in het project onderscheiden worden.

De tweede pijler is ‘omgeving’, waarbij een omgevingsanalyse wordt gemaakt. De standpunten en drijfveren van de betrokkenen of belanghebbenden worden hierbij in kaart gebracht, evenals hun rol en onderlinge verhoudingen. Hieruit blijkt wie er in welke fase op welke manier betrokken moet worden.

Strategie, verhaal en aanpak

De derde pijler van Factor C is ‘strategie’. Hierbij wordt de communicatiestrategie geformuleerd, waarbij wordt beschreven wel doelgroepen aangehaakt moeten worden en welke communicatieaanpak gewenst is.

Vervolgens volgt de vierde pijler, en dat is ‘verhaal’. Daarbij wordt de kernboodschap, het die gezamenlijk verhaal dat uitgedragen wordt, bepaald. Hierbij moet de juiste toon aangeslagen worden en moet aangesloten worden bij de leefwereld van de doelgroepen.

De laatste fase van Factor C is ‘aanpak’. Hierbij gaat het om het inzetten van de juiste middelen op het juiste moment. Ook worden er concrete afspraken gemaakt over taken, rollen en verantwoordelijkheden. De afzender van de boodschap moet duidelijk zijn.

Op deze manier kan jouw organisatie op een correcte manier de communicatie met de omgeving en naar de omgeving toe aangaan. Burgerparticipatie is immers een verantwoordelijkheid die serieus genomen moet worden. De juiste strategie is de sleutel naar een zo soepel mogelijk proces.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.