In 4 stappen naar een succesvolle en datagedreven online marketingstrategie

22 februari 2022 10:18

In 4 stappen naar een succesvolle en datagedreven online marketingstrategie

Je wilt meer verkopen of leads, maar waar begin je? Met online marketing kun jij op een doeltreffende manier je doelgroep bereiken. Waar veel MKB-ers gewoonweg wat experimenteren, onderscheiden succesvolle bedrijven zich door te starten met een doordachte online marketingstrategie. Hoe doe je dat? Wouter en Joost van Marketingkraam leggen het hun klanten graag uit.

Stap 1: Ken je doelgroep

Zorg dat je altijd in contact bent met je (potentiële) klanten, probeer scherp te krijgen wat hen beweegt en welke problemen ze ervaren. Ga in gesprek met jouw klant en check constant je aannames. Bekijk hoe je klanten zich online bewegen. Welke zoekwoorden gebruiken ze? Op wat voor social media zijn zij actief? Hoe gedragen zij zich op de sociale media?

Tip: Gebruik de (gratis) Google keyword planner om relevante zoekwoorden te zoeken en gebruik de Facebook ad library om te achterhalen hoe de concurrent adverteert op Facebook en Instagram.

Stap 2: Kies de juiste manier om je doelgroep te bereiken

Zet zoekmachines als Google in om ervoor te zorgen dat de doelgroep jou vindt als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Hierbij leg je de focus op zoekwoorden die de doelgroep gebruikt. Dit kan middels zoekmachine optimalisatie (SEO) of adverteren op Google (SEA). Hiermee bereik jij je doelgroep op het moment dat ze een concrete vraag of koopintentie hebben.

Je kunt je doelgroep ook bereiken via social media kanalen, zoals Instagram, LinkedIn, Pinterest of TikTok. Hier kun je jouw boodschap aan je doelgroep laten zien, ook als ze niet actief naar jouw product of dienst op zoek zijn. Met deze kanalen wakker je de behoefte naar je product of dienst aan of geef je de naamsbekendheid van je bedrijf een boost.

Tip: via Google Ads kun je eenvoudig advertenties maken en deze koppelen aan de zoekwoorden die worden gebruikt door jouw doelgroep zodat je direct bovenaan de zoekresultaten van Google staat.

Stap 3: Stel meetbare doelen op

Gebruik beschikbare online marketingtools, zoals bijvoorbeeld Google Analytics om de resultaten van je inspanningen te meten. Bepaal jouw online marketingdoelen, bijvoorbeeld contactaanvragen, offerte aanvragen en/of verkopen en maak deze doelen meetbaar. Zo kun je precies zien hoeveel doelen je behaalt via de verschillende kanalen.

Tip: Gebruik deze data steeds om je doelgroep nog beter te leren kennen, dit kan heel waardevol zijn.

Stap 4: Analyseer je data en optimaliseer

Na de start van je campagne analyseer je de resultaten. Heb je de juiste websitebezoeker op je website? Haal je voldoende leads en/of verkopen uit je budget voor advertising? Welke uiting en/of boodschap slaat het beste aan? Leg de resultaten naast elkaar en schuif je marketingbudget naar de best presterende campagne en/of uitingen.

Tip: Test verschillende kanalen en verschillende uitingen naast elkaar, of bij een beperkt budget na elkaar. Zo leer je gaandeweg welk kanaal en welke boodschap werkt!

Mocht je voldoende tijd hebben dan kun je zelf aan de slag met je strategie en de uitvoering van je online marketing. Mocht je het liever uitbesteden dan kun je kiezen voor een online marketingbureau. Hierdoor haal je in één keer veel kennis in huis. Pas wel op voor bureaus die gouden bergen beloven. Soms schieten resultaten al snel door het dak, maar vaak is het een proces van leren, analyseren en optimaliseren totdat je bedrijf een echte online cashcow wordt! Een betrouwbare marketingpartner kan hierin een verstandige keuze zijn!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.