CijferMeester Next Level is klaar voor de toekomst

12 januari 2022 10:03

CijferMeester Next Level is klaar voor de toekomst

Veel bedrijven maken gebruik van de diensten van een administratiekantoor. Misschien laat u uw boekhouding, btw-aangiftes en het opstellen van de jaarrekening ook gewoontegetrouw verzorgen door een gespecialiseerd kantoor. Door de voortschrijdende automatisering staan de ontwikkelingen in deze branche echter niet stil. Hans Aling is directeur van CijferMeester, een administratiekantoor met tientallen vestigingen door het hele land. CijferMeester werkt volgens een succesvolle franchiseformule.

Welke veranderingen zijn er gaande?

Aling: “Voorheen tijdrovende administratieve processen gaan steeds sneller door de digitalisering. Tegenwoordig is het bijvoorbeeld mogelijk om periodieke facturen automatisch in te laden en te laten verwerken in de boekhouding. Je hebt daar helemaal geen omkijken meer naar. Je kunt er dan voor kiezen om alleen afwijkende facturen nog onder ogen te krijgen. Omdat die digitale ontwikkelingen steeds verder zullen gaan, zal de rol van de klassieke administratiekantoren ook gaan veranderen.”

‘Administratiekantoor transformeert richting bedrijfsadviseur’

Wat wordt die rol?

“CijferMeester ziet dat er een verschuiving plaatsvindt van zuiver administratieve werkzaamheden in de richting van advisering,” vertelt Aling. “Daar komt veel meer tijd voor vrij. Wij hebben de beschikking over heel veel bedrijfsdata van onze klanten. Met die gegevens kunnen wij voorspellende scenario’s opstellen. Hierdoor zijn we in staat om al maanden van te voren mogelijke problemen te signaleren waar een ondernemer tegenaan zou kunnen lopen. Die heeft dan voldoende tijd om op die ontwikkelingen te anticiperen.”

Kun je enkele voorbeelden geven?

Aling: ”Een onderneming die groeit, kan ervaren dat er op enig moment extra personeel nodig is. Meestal begint men echter pas met inhuren of werven als de werkdruk al hoog is en men het werk niet meer aan kan. Op basis van onze data kunnen wij al eerder aan de bel trekken en zeggen: ‘als deze ontwikkelingen zo doorgaan heb je binnen drie of vier maanden extra personeel nodig. Begin daarom nu vast met werven voordat je straks vastloopt.’

Een ander voorbeeld. We signaleren bij één van onze klanten met behulp van de beschikbare data dat er te weinig gefactureerd wordt. Dat terwijl er wel nog steeds op hetzelfde niveau wordt ingekocht bij een dalende omzet. We voorzien dan dat er op termijn een liquiditeitsprobleem kan ontstaan. Wanneer er te weinig geld binnenkomt, kun je immers je leveranciers ook niet meer tijdig betalen. Dan kan de continuïteit van het bedrijf in gevaar komen. We kunnen dan die klant adviseren om actie te ondernemen op dit gebied voordat er daadwerkelijk problemen gaan ontstaan.”

Waarin is CijferMeester uniek?

“We anticiperen op de voortgaande digitalisering van administratieve processen en kunnen slim gebruik maken van de aanwezige data van onze klanten. Daarmee onderscheidt CijferMeester zich van andere administratiekantoren omdat deze vaak nog weinig tot geen ervaring hebben op het gebied van advisering. Onze franchisenemers krijgen vanuit het hoofdkantoor alle benodigde ondersteuning voor het leveren van die extra faciliteiten voor hun klanten.

We gaan er zelfs nog wat verder in. Op het moment dat wij toekomstige problemen signaleren, schakelen we de bijbehorende specialist in. Daarvoor werken we nauw samen met onder meer bedrijfsfinanciers, verzekeraars en arbeidsjuristen. Zie ons als de huisarts die bedrijfsgezondheidsproblemen signaleert. Waar we deze niet allemaal zelf kunnen oplossen, verwijzen we naar de deskundigen op dat specifieke vakgebied,” aldus Aling.

www.cijfermeester.nl
Met tientallen vestigingen altijd een kantoor bij u in de buurt

Tekst: Peter van den Boom

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.