Breng de verrassing terug in het kerstpakket met Augmented Reality

30 september 2019 13:42

Breng de verrassing terug in het kerstpakket met Augmented Reality

Een kerstpakket is het meest traditionele geschenk dat een werkgever zijn werknemers kan bieden, maar het wordt daarom niet minder gewaardeerd. Je kunt het vergelijken met de berg kadootjes onder de boom op kerstavond: niemand is verrast dat die er liggen, maar ze moeten er wel zijn. Een verwachting die een in beton gegoten zekerheid is geworden ontneemt het geschenk echter een deel van zijn doel. Hoe tover je alsnog een blik van verrassing op het gezicht van uw medewerkers? Het antwoord luidt: met de Zappar App.

Een salaris is iets waar je als harde werker simpelweg recht op hebt, daar lees je niet aan af of de werkgever ook echt tevreden is met je prestaties.  Een bonus of een ander extra geeft daar wél blijk van. Wie meer heeft verkocht dan zijn target, meer klanten heeft geholpen dan moest of nauwelijks fouten gemaakt, kan een bijkomend bedrag op zijn bankrekening tegemoetzien. Een winstuitkering is net zo prettig, maar dan hebben we het met zijn allen beter gedaan. Het kerstpakket valt in die laatste categorie. Je hoort nooit dat de schoonmaakster een kleiner pakket kreeg, omdat de toiletten tussen Sinterklaas en kerst een kalkrand bleven houden. Je hoort ook nooit dat de directeur voor zichzelf een veel rijkelijker pakket heeft laten aanrukken. Gelijke monniken, gelijke kappen: iedereen dezelfde fles Beaujolais, dezelfde ganzenpastei en zelfs hetzelfde potje kaviaar.

Stimulans

Makro heeft een manier gevonden om de verrassing terug te brengen in het kerstpakket. Via een simpel te downloaden app kan de werknemer een of meer producten in het pakket met zijn telefoon scannen en het dan vervolgens op het scherm tot leven zien komen. In feite zijn de kerstpakketten dus voorzien van augmented reality. Makro heeft dat zowel gedaan met artikelen die voor kinderen bestemd zijn als met producten voor volwassenen, zodat iedereen in het gezin van de app kan genieten. De kinderartikelen zijn de onderdelen van een kerstdorp, Let it Snow. Op het scherm zien de jongens en meisjes de huizen en straten van het speelgoeddorp voor hun ogen oprijzen. Dat biedt ze inspiratie voor hun eigen spel, al kan hun fantasie ook zodanig geprikkeld worden dat ze er een ander dorp van maken. Hoofdzaak is de stimulans. Voor de ouders gaat het om kook- en eetinspiratie. Alle artikelen waarvoor de app werkt dragen de naam van sterrenchef Herman de Blijker. De kok zelf geeft tips en recepten om de gourmetschalen en pannen optimaal tot hun recht te laten komen. Als de maaltijd dan toch gezellig wordt, laat het dan ook zo lekker mogelijk zijn.

Plezier van het geven en krijgen

Gewoonlijk weten uw medewerkers al tevoren wat er ongeveer in het kerstpakket zal zitten. Met deze producten brengt u niet alleen variatie maar ook verrassing. Na het uitpakken begint de pret pas, minutenlang, dankzij de aanwijzingen op het scherm. Zo zit de stemming er al direct goed in en prijzen de ontvangers van het pakket uw vindingrijkheid en gulheid. Het plezier van het geven en krijgen, de vrolijkheid van het samenzijn – is dat niet precies waar heel het kerstfeest om draait? De associatie met het bedrijf, bij werknemers en eventueel ook bij andere zakelijke relaties, is weer positief. Dat is hartje december alvast een goed begin van het nieuwe werkzame jaar.

Tekst: Jeroen Kuypers

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.