Boekhouden voor startende ondernemers

24 september 2019 10:18

Boekhouden voor startende ondernemers

Wanneer je begint met ondernemen of jezelf als ZZP-er ingeschreven hebt dan zal je relatief snel in aanraking komen met de boekhouding. In diverse hoedanigheden en functies valt de verantwoordelijkheid voor de boekhouding in je takenpakket. Als starter of beginner die nog niet heel veel ervaring heeft met boekhouden kan het soms best een hele klus en verantwoordelijkheid lijken om de boekhouding te doen, maar er zijn tal van tips en trucs die je kan toepassen om het makkelijker voor jezelf te maken. Daarnaast zijn er ook steeds meer en betere hulpmiddelen in de vorm van apps en software pakketten beschikbaar die het boekhouden leuker en makkelijker maken ook wanneer je hier niet heel ervaren in bent.

Zorg dat je over de juiste basiskennis beschikt voor je begint met boekhouden

Voordat je gaat beginnen met de boekhouding is het belangrijk dat je over bepaalde basis “know how’ beschikt. Dit is essentieel om überhaupt de boekhouding te kunnen uitvoeren en deze ook te kunnen begrijpen. Hieronder valt het begrijpen van verschillende kostenposten en het kunnen lezen van een balans, resultatenrekening en een winst en verliesrekening. Deze basis vormt vaak een onderdeel van diverse studies en cursussen gericht op bedrijfskunde, economie en accounting. Mocht je niet over deze kennis beschikken dan is het relatief eenvoudig om jezelf te bijscholen. Dit kan je doen via het internet met bijvoorbeeld YouTube tutorials, maar ook via on- en offline cursussen is deze kennis relatief snel aan te leren.

Maak gebruik van online boekhoudprogramma’s

Wanneer je over de correcte basiskennis beschikt is het vervolgens zaak om te besluiten hoe jij de boekhouding wil gaan doen. Wanneer je voor jezelf werkt als ZZP-er dan is een online softwareprogramma vaak een hele uitkomst en kom je met ondersteuning van een accountant bij de aangifte een keer per jaar al een heel eind. Wanneer je de boekhouding van een groter bedrijf in je portfolio hebt en er veel werk aan de winkel is met betrekking tot bijvoorbeeld veranderende kosten, bezuinigingen, reorganisaties en dergelijke, dan is het vaak wijs om samen te werken met een boekhoudkantoor. Hiermee kun je alles op een professionele manier opzetten, zodat je hier voor langere tijd de vruchten van kan plukken. Het beste is om dit te doen in combinatie met een online boekhoudprogramma, zodat je overal en op elk moment van de dag bij je gegevens kan en ook live de status van het bedrijf kan zijn. Ook bieden veel online boekhoudprogramma’s vaak boekhoudapps op de mobiele apparaten aan, waarmee je bijvoorbeeld facturatie kunt uitvoeren. Op internet zijn er diverse vergelijkingssites te vinden waar je het beste programma voor jou kan vinden. Wanneer je boekhouding bestaat uit een simpele exercitie en je een goede kennis van Excel hebt dan is dit een goede optie die vooral op het gebied van extra kosten vaak de beste is, omdat dit een gratis programma betreft. Je dient er hierbij wel rekening mee te houden dat het in veel gevallen extra tijd in beslag kan nemen om de boekhouding in Excel te doen.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.