Artica. Creative agency uit het oosten.

17 oktober 2022 09:13

Artica. Creative agency uit het oosten.

Vanaf vandaag gaat reclamebureau Artica uit Ootmarsum door het leven als de creative agency uit het oosten. De nieuwe identiteit inclusief vernieuwde huisstijl past beter bij het dienstenpakket en de veranderende markt waarin het bureau zich begeeft. Artica heeft een duidelijke visie voor haar toekomst!

Artica gaat met haar ruim 45 jaar al lange tijd mee en is een van de oudste bureaus in de regio. “De wereld en klanten om ons heen veranderden. En daardoor wij als Artica ook”, vertelt Henk, algemeen directeur. “We waren toe aan vernieuwing”, vult creatief directeur Hans Snoeijink aan. “Wilden klaar zijn voor de toekomst en onszelf nog beter op de kaart zetten. We gingen bij onszelf te rade: hoe gaan we dat dan doen?” Een kernteam werd gevormd. “Collega’s Brahma, Hilbert, Kylie en Suus - een nieuwe generatie creatieven - kregen de taak om een visie te vormen over Artica’s toekomst. Daarbij moesten ze ons als managementteam zien te overtuigen. Wij waren de klant, zij het bureau.” Het kernteam sloeg de handen ineen met merkenspecialist Richard Wermelink. Hij fungeerde als sparringspartner en deed onderzoek bij potentiële, bestaande en ex-klanten van Artica. Waar kenden zij Artica van? Waarom kozen ze juist wel of niet voor een samenwerking met dit bureau?

Leuke lui met creatieve ideeën

Henk: “We stonden niet perplex van de uitkomsten. Klanten kenden ons wel… of juist niet. Maar als ze ons kenden, vonden ze ons leuke lui met altijd verrassende en creatieve ideeën. Daarnaast kenden ze ons als reclamebureau óf als standbouwers. Dat was niet helemaal wie we wilden zijn. We zijn gewoon dé creatieve partij die denkt vanuit de vraagstelling en behoefte van een klant. Vervolgens vertalen we dit door naar de juiste middelen, waarvoor we alle specialisten en expertises in huis hebben.” Met deze gedachte ging het jonge kernteam aan de slag. De keuze voor zo’n jong team was trouwens heel bewust. Artica hecht veel waarde aan het aantrekken en opleiden van jong talent. “Jonge mensen krijgen veel ruimte en zelfstandigheid. Als je er continu bovenop zit en (onbewust) de boel naar jezelf toetrekt, bereik je niet wat je wil bereiken”, vindt Hans.

Creative agency uit het oosten

Na vele sessies, pizza’s en avonden doorhalen kwam het team met Artica’s definitieve herpositionering. De naam Artica blijft onveranderd, maar krijgt een bijbehorende tagline: “creative agency uit het oosten”. Het bureau neemt afscheid van haar bekende logo in de vorm van de letter A. “We waren enthousiast, maar toch ook voorzichtig. En kritisch”, zegt Hans terwijl hij Henk met een schuin oog aankijkt. “Wij zitten al heel lang bij Artica. Ik durf te zeggen dat wij - en de andere twee MT-leden - cultuurbewakers zijn. Bij Artica mag het soms een beetje schuren. We durven tegendraads te zijn. De boel op de kop te zetten. Het team kreeg ook wel een paar keer van ons terug dat het niet te hip, fancy of lief moest. En gelukkig deden ze daar wat mee. Al gingen we natuurlijk ook mee met hun ideeën. We hebben een gezonde balans gevonden aan de Artica-cultuur en vernieuwing.” Uiteindelijk is iedereen dik tevreden. “De tagline, tone-of-voice, fonts, kleuren en prints… alles klopt”, zegt Henk. “Het afscheid van het ‘aatje’ voelde wel even onwennig. Maar die zal nooit ver weg zijn”, vult Hans aan terwijl hij zijn mouw opstroopt en lachend naar het getatoeëerde Artica-logo op zijn onderarm kijkt.

Tijd om kleur te bekennen

Auto’s en bussen in de meest kleurrijke printen, een nieuwe website, stickers, pandaankleding, jassen met daarop ‘Artica - creative agency - The Netherlands’.… vandaag is de dag dat de hele wereld wat mag vinden van Artica’s nieuwe positionering. Henk: “Dat zeggen we bewust, want het kan natuurlijk ook zijn dat mensen het niks vinden. Je past namelijk óf heel goed bij Artica. Of geweldig niet. En dat mag!” De interne lancering is in ieder geval al dubbel en dwars geslaagd. “Alle Articanen waren laaiend enthousiast. Het is een positionering waarin iedereen zich echt kan vinden. Het ademt wie we zijn.” Dat maakt de twee nog eens extra tevreden. Hans: “Artica was de afgelopen (bijna) 50 jaar goed op koers. Met deze positionering blijft dat hopelijk de komende 10 jaar ook zo. En daarna! Wij zullen in ieder geval ons best blijven doen om ruimte te blijven geven aan jong talent. Daarmee verzekeren we Artica van een gezonde toekomst.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.