
De administratie bijhouden kan een enorme klus op zichzelf zijn, zeker als je net als nieuwe ondernemer begint. Maar het is wel erg belangrijk om gelijk van begin af aan al goed de administratie bij te houden om latere problemen te voorkomen. Hieronder geven wij je vijf tips voor een betere administratie.
Software
Om veel tijd te besparen kun je het beste gebruik maken van een software die jou helpt met de administratie. Dit hoeft niet alleen de administratie te zijn die over geldzaken rondom de klant gaan, maar ook een goede administratie voor je werknemers is erg belangrijk. Een software die bijvoorbeeld makkelijk en overzichtelijk de gegevens van je werknemers bijhoudt, is Apployed.
Controleren
Ook al gebruik je een software, is het nog steeds verstandig om eens in de zoveel tijd alles eens te controleren. Zo kun je langsgaan of er geen facturen tussen door zijn geglipt en heb je ook geen nare verrassingen achteraf. Want ook een software kan soms fouten maken.
Begroting
Om administratieve problemen in een later traject te voorkomen, kan het slim zijn om van te voren een begroting te maken. Zo kun je van te voren al zien of je later in de geldproblemen gaat komen en kun je nu alvast actie ondernemen.
Niet uitstellen
Van uitstel komt afstel en zeker bij administratieve werkzaamheden kan dit nog al eens wat geld gaan kosten. Wanneer je bijvoorbeeld de belastingaangifte te laat indient, kun je boetes of extra rente krijgen. Maar dit geld natuurlijk ook voor klanten, als je geen facturen er uit stuurt, komt er ook geen geld binnen.
Digitaal
Probeer alles zo digitaal mogelijk te houden, niet alleen de software maar bijvoorbeeld ook alle facturen. Zo kun je het makkelijker in je software zetten, maar raak je het ook minder gemakkelijk kwijt. Je hebt het zo ook altijd bij je, waar je ook bent.
Of je nou net begint als ondernemer, of al een langere tijd in het vak zit, de administratie is altijd een struikelblok. Maar dit struikelblok is wel super belangrijk voor je onderneming. Voor een betere administratie kun je het beste een software gebruiken die alles bijhoudt. Ook regelmatig de administratie controleren, waarbij je het niet moet gaan uitstellen is essentieel. Als laatste is alles digitaal houden ook een groot voordeel, zo raak je het minder snel kwijt en heb je het altijd bij je.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.