Midden-Limburg innoveert e-fulfilment

11 mei 2017 09:42

Midden-Limburg innoveert e-fulfilment

Creatieve en innovatieve oplossingen waarmee het bedrijfsleven direct aan de slag kan. Dat was de uitkomst van de dagvullende hackathon die de e-Fulfilment Hub op 31 maart jl. organiseerde bij Moonen Packaging in Weert.

Oplossingen voor de problemen en vragen waarvoor logistieke bedrijven zich gesteld zien op het vlak van e-fulfilment. Ook binnen dit vakgebied is, net als in de hele logistieke sector, innovatie meer dan ooit nodig om de logistieke uitdagingen van nu en morgen aan te kunnen en als logistiek bedrijf te overleven. E-fulfilment is een markt die explosief groeit door de sterke toename van het aantal online aankopen, waardoor bedrijven in deze branche voortdurend moeten vernieuwen om mee voorop te blijven lopen.

E-fulfilment Hub

Midden-Limburg is de ideale regio voor het uitbesteden van e-fulfilment omdat de regio alle capaciteiten in huis heeft om webshops te ondersteunen bij het totale logistieke proces. Bovendien ligt de regio strategisch en kent een uitstekende infrastructuur, waardoor goederen snel en betrouwbaar (internationaal) vervoerd kunnen worden. Elf Midden-Limburgse bedrijven en kennisinstellingen hebben onder de vlag van Keyport2020 hun krachten gebundeld binnen de e-Fulfilment Hub Midden-Limburg. Dimass, HC Distributie, Moonen Packaging, Thijs Logistiek, vidaXL, Wetron Transport & Logistics, Wuunder, Exitable, Bluehub, Fontys Hogescholen en Gilde Opleidingen/Centrum voor Logistiek Vakmanschap vermarkten Midden-Limburg via de Hub als dé e-fulfilment hotspot en delen en ontwikkelen hun kennis en kunde op het gebied van e-fulfilment. De e-Fulfilment Hub Midden-Limburg profileert zich daarbij tevens als dé e-fulfilmentregio in Noordwest-Europa, die vooral gericht is op kleine tot middelgrote webshops die pan-Europees willen groeien.

Interessant speelveld

De Hackathon e-Fulfilment was de jongste activiteit van de Hub op dit gebied. Het warehouse van Moonen Packaging bood er een aansprekend decor voor. In een workshopachtige sfeer werden de hele dag door in kleine groepjes creatieve oplossingen voor specifieke problemen bedacht. Midden-Limburg is een bijzonder interessant speelveld voor e-fulfilment vanwege de logistieke ontwikkelingen in de regio, het aangrenzende buitenland en de goede vestigingsfactoren.

Uitdagende business cases

“Het zou geweldig zijn als jullie vandaag een bijdrage kunnen leveren aan oplossingen die we voor onze business nog niet hebben gevonden”, zo leidde directeur Gé Moonen, gastheer namens Moonen Packaging, de dag in. Een dag waarop aan het begin drie business cases werden gepresenteerd, die de rode draad voor de e-fulfilment-innovatie vormden. De veertig deelnemers werkten in teams van studenten en professionals de hele dag aan deze uitdagende business cases op het gebied van logistiek, ICT en duurzaamheid, aangedragen door het logistieke platform Wuunder, e-fulfilmentbedrijf HC Distributie en verpakkingsspecialist Moonen Packaging. Zeven hackathonteams gingen vervolgens aan de slag om hiervoor slimme oplossingen te bedenken.

Ultieme klantervaring

Hoe kan je in een stad als Roermond het bestaande netwerk inzetten om de zakelijke klanten en consumenten een ultieme klantervaring geven, luidde de business case van Wuunder. De teams kwamen met oplossingen als het effectiever en efficiënter inzetten van het bestaande transportnetwerk, door elk afleveradres idealiter maar één keer per dag te bezoeken, binnen een beperkte straal drop-off point(s) te hebben waar pakketten snel afgeleverd en eenvoudig opgehaald kunnen worden, door de vervoersbewegingen te minimaliseren en door het gehele proces zoveel mogelijk te automatiseren.

Optimale orderpicking

De business case van HC Distributie betrof de ontwikkeling van een goed orderpickingsysteem, dat de locatie van de gebruiker koppelt aan de orders in de buurt. Zodanig, dat het picken van de orders minder tijd in beslag neemt. De nauwkeurigheid van het systeem bepaalt of het slaagt of niet. De gewenste situatie is die waarin het eindproduct de hoogste nauwkeurigheid bereikt. Hoe nauwkeuriger de plaatsbepaling, hoe beter het systeem de orders kan toekennen.

Duurzamer

De business case van Moonen Packaging was opgehangen aan de vraag hoe op logistiek en verpakkingsgebied een duurzame invulling kan worden gegeven aan de snel veranderende e-commercemarkt, die maar blijft groeien; tot 2020 wereldwijd met 12 procent per jaar. ‘Sneller’ en ‘makkelijker’ aankopen doen zijn veel genoemde voordelen van online aankopen. Wij laten bij voorkeur onze online aankopen thuis afleveren en liefst op een moment dat het ons uitkomt. Veel webshops spelen hierop in, waardoor de leadtimes steeds korter worden, de zendingen kleiner en de vrachtwagens minder efficiënt beladen door de woonwijken rijden. Passend bij de 24 uurs-economie, maar wel in strijd met duurzaam ondernemen.

Waardevolle oplossingen

Tijdens de Hackathon e-Fulfilment werd voor het eerst op innovatieve wijze kennis over e-fulfilment verzameld om het logistieke vakgebied verder te ontwikkelen. Van acht tot acht werden de studenten van Fontys Hogescholen en Gilde Opleidingen en de professionals uit het logistieke bedrijfsleven uitgedaagd de drie hiervoor genoemde complexe vraagstukken op te lossen en creatieve adviezen te ontwikkelen. Tussendoor was er teambuilding en ontspanning, zoals het bouwen van de hoogste toren met lege dozen. Eén team wist hierbij zelfs bijna het 7,5 meter hoge plafond van het magazijn aan te tikken. Door het delen van kennis en inzichten, waardoor nieuwe kennis werd ontwikkeld, presenteerden zij aan het eind van de dag waardevolle adviezen en creatieve en innovatieve oplossingen, waarmee de bedrijven direct aan de slag kunnen. «

Tekst: Van Zandvoort Communicatie / Fotografie: Sjef Frijns

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.