Doe-mentaliteit kracht regionale bedrijven, maar nog te weinig samenwerking

29 oktober 2019 15:56

Doe-mentaliteit kracht regionale bedrijven, maar nog te weinig samenwerking

Het in 1978 opgerichte Fancom, met het hoofdkantoor in Panningen, richtte zich al snel na de start behalve op de Nederlandse ook op buitenlandse markten. Dat leverde in 1983 de TROS Aktua Export prijs op voor een in Japan gerealiseerde varkensflat. Ook tegenwoordig onderscheidt Fancom zich vooral als ontwikkelaar van innovatieve automatiseringssystemen voor de veehouderij.

Europa, vertelt directeur Paul Smits, is voor Fancom nog altijd het belangrijkste afzetgebied. Zo’n 50 procent van de omzet wordt daar behaald. “De andere 50 procent wisselt. Rond 2010 waren we bijvoorbeeld heel actief in Rusland. Dat is minder geworden. Dit jaar zijn we heel actief in het MiddenOosten. In China en Zuid-Amerika zijn we ook al een tijd groeiend.”

Slimme totaaloplossingen

Bij Fancom (tegenwoordig onderdeel van het Amerikaanse bedrijf CTB) in Panningen – er is ook nog een kleinere vestiging in Frankrijk – werken momenteel 110 medewerkers. Veelal actief in de ontwikkeling van nieuwe producten, geeft Smits aan. Hij legt uit wat die producten zoal doen. “Onze producten nemen een aantal stappen van het menselijk handelen over. Door te automatiseren en daarbij rekening te houden met wat de dieren zoal voelen. Denk aan de invloed van het weer, seizoensinvloeden, bepaalde patronen. We observeren dieren en hun omgeving onder andere met sensoren. Die sturen de automatisering aan die weer zorgt voor een optimale situatie in de stal.” Fancom, zegt hij, onderscheidt zich onder meer door totaaloplossingen te bieden. “Slimme oplossingen. Neem een voedersysteem. Wij zorgen er met onze automatisering niet alleen voor dat bijvoorbeeld een trog wordt gevuld, maar dat het voedsel tevens op de juiste wijze wordt gedoseerd.”

Voor die slimme oplossingen zijn slimme mensen nodig. Zijn die, gezien de krapte op de arbeidsmarkt, voldoende beschikbaar? Paul Smits lacht. “Had dat een half jaar geleden gevraagd en ik zou hebben gezegd; geen probleem. Maar we merken dat het steeds lastiger wordt om bijvoorbeeld goede engineers te vinden. We werken wat dat betreft onder meer nauw samen met HAS, Fontys en het mboonderwijs in de regio. Bieden stageplaatsen, afstudeermogelijkheden en betrekken studenten bij allerlei interessante projecten.”

Kracht van regionale bedrijfsleven

Want interessante werkplekken met volop carrièremogelijkheden zijn er in de Noord-Limburgse regio zonder meer te vinden, vindt Smits. Dat zou wel wat nadrukkelijker naar buiten mogen worden gebracht, zegt hij. “De kracht van het regionale bedrijfsleven is de doementaliteit, maar we werken nog te weinig samen en profileren ons niet nadrukkelijk genoeg. Ondernemers kunnen elkaar aanvullen. Dat is iets waar Techno Valley naar streeft en dat is ook wat Crossroads Limburg beoogt en wil faciliteren. Kijk naar de ontwikkelingen op de Greenport Campus, kijk naar het krachtige bedrijfsleven hier en vertel daarover. Steeds en steeds weer. Zo trek je goed opgeleide werknemers, maar ook nieuwe ondernemers. Waardoor de regio krachtiger en krachtiger wordt.”

Dit interview is onderdeel van een serie waarbij onderscheidende en innovatieve ondernemers uit de regio aan het woord komen. Deze ondernemers dienen als bewijslast voor de kracht en verscheidenheid van ondernemend NoordLimburg. Als Crossroads Limburg, de triple-helix organisatie die de brug vormt tussen het regionale bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en overheden in Noord-Limburg, bieden wij deze ondernemers door middel van deze uitgave een podium om zo ook andere ondernemers te inspireren.

Paul Smits, Fancom in Panningen

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.