Jouw belangrijkste ‘asset’ als ondernemer: TIJD

10 maart 2021 12:42

Jouw belangrijkste ‘asset’ als ondernemer: TIJD

Wat zie jij als belangrijkste resource of hulpbron voor het succes van je onderneming? Jouw eigen visie, talent en drive? Jouw medewerkers? Geld? Je bedrijfscultuur? Allemaal belangrijk, toch?

Ja, allemaal belangrijk en ..

Hoe zit het dan met tijd? Hoe vaak worstel je niet met de onbalans tussen de onmetelijke hoeveelheid werk en de tijd die je eraan kunt besteden. Elke dag, elke week, elke maand weer. Het verschil met de andere resources of ‘assets’ is dat tijd verdwijnt. Eenmaal gebruikt is het weg. Je kan niet méér tijd genereren, je kan geen tijd kweken of ontwikkelen. En je kunt het ook niet sparen op een bankrekening. Weg, voor altijd.

Lekker uitstellen

Als je ondernemer bent, ga je gewoon met al die uitdagingen om. Je maakt keuzes, hakt knopen door, beslist. Afhankelijk van hoe je als persoon in elkaar steekt doe je dit zonder terug te kijken, of het blijft juist knagen: ‘Was dat de juiste keuze?’. Als beslissen lastig vindt, stel je beslissingen uit. En als je al besloten hebt dan stel je het werken aan die taak uit. Eerst even wat anders doen. Die offerte de deur uit. Dat mailtje beantwoorden. Even op mijn telefoon kijken. LinkedIn scrollen.

Ik betrap mijzelf er weleens op dat ik vluchtgedrag of uitstelgedrag vertoon. Dit gedrag is extra verleidelijk als het ‘van buiten’ gestimuleerd wordt. Als je mailtjes, appjes en telefoontjes krijgt. Die kun je dan mooi even eerst doen, en als je dan nog tijd over hebt… dan kun je die moeilijke taak gaan doen.

Het resultaat is dat die belangrijke taak, die je straks heel veel gaat opleveren, weer is opgeschoven. Wellicht compenseer je dat met doordouwen, extra uren, niet zeuren en gewoon doen. Prima. Deze drive is wat jou als ondernemer succesvol maakt. En het is ook een valkuil.

Altijd ‘aan’?

Ondernemen doe je met passie en drive. Als je het niet leuk vindt, dan ga je wel iets anders doen; een rustig baantje. Dat wil niet zeggen dat ondernemen altijd leuk is, of dat je altijd energie hebt. Een veelgehoorde klacht gaat over de onbegrensdheid: altijd ‘aan’. Als je een mailtje ziet of een telefoontje van een klant of een medewerker op je vrije avond, dan ga je er toch iets mee doen. Al is het maar in je hoofd. En als er problemen zijn is het lastig om die los te laten en te ontspannen. Jij hebt iets te doen, jouw probleem, jouw verantwoordelijkheid.

Als je veel thuis werkt is dit alleen maar lastiger. Een voordeel is dat je privédingen kunt doen onder werktijd en in de avond je werk. De schaduwzijde is dat je ook gaat werken in je privétijd. Kortom, de grenzen tussen werk en ontspanning vervagen nog meer dan anders.

Waar zit jouw schakelaar?

Aan/uit, inspannen/ontspannen, meters maken/achterover leunen.

Tijd kun je niet managen omdat tijd vanzelf doorgaat, ook als je de klok uitzet. Wat je wel kunt managen is wat jij doet of niet. Op welk moment, met welke energie; met focus of juist meer vrij en creatief. En bij voorkeur met een gezonde dosis stress, niet te veel en afgewisseld met momenten van innerlijke rust. Het is mooi als je weet hoe je moet schakelen. Het helpt als je een strategie hebt, een methode om die schakelaar om te halen.  En je wilt voorkomen dat de schakelaar onvrijwillig wordt omgezet, zoals bij een burn-out.

PrioriTIJD

Heb je ook veel meer ideeën dan tijd om ze uit te werken? Gefeliciteerd. Je bent een gezonde ondernemer. Naast wat je zelf graag wilt doen is er ook nog genoeg wat ‘moet’. Administratie, facturatie, personeelsperikelen, sales, e-mail wegwerken, marketing, vragen van klanten beantwoorden. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Jij weet als geen ander wat voor ‘mission impossible’ het managen van je tijd is als ondernemer. Hoe pak je dit slim aan?

Kort samengevat is de kern van goed timemanagement: durven kiezen.

Een aantal praktische tips die dit principe ondersteunen:

  1. Accepteer dat er een grote hoeveelheid werk is waar je niet aan toe komt.

    Zelfs als je allerlei slimme dingen doet, werk delegeert, uitbesteedt: er blijft altijd werk over.

  2. Ken je waarden.

    Weet wat jouw kernwaarden en die van je bedrijf zijn. Heb je ze niet helder? Maak ze dan helder. Je hoeft hier maar één keer goed over na te denken, daarna zijn ze een permanent beslissingsfundament: “Is de beslissing wel of niet in lijn met mijn/onze waarden?”

  3. Maak je doelen

    Wat is belangrijk? Als de actie tot je doelen leidt is het belangrijk. Acties die niet tot je doelen leiden zijn per definitie niet of minder belangrijk. Voorkom hierbij te veel doelen en voorkom tegenstrijdige doelen.

  4. Elke ochtend eerst je dag plannen.

    Voordat ik mijn email lees, kijk ik eerst naar mijn agenda en mijn to-dolijst. Deze lijst werk ik bij zodat ik s’ochtends start met een plan voor de dag: belangrijke en meest urgente acties bovenaan de lijst, ‘Nice-to-have’s onderaan de lijst. Als je maar halverwege de lijst komt door ad-hoc-werk, dan weet je wel dat je de belangrijkste dingen gedaan hebt.

  5. Loskoppelen beslissen en doen.

    Het vorige punt is hier een voorbeeld van. Uitvoeren van taken vraagt om focus, beslissen vraagt om uitzoomen. Ik noem dat graag de ‘drone view’. Je kijkt naar je werk én jezelf en je bedrijf vanaf een hoogte, zodat je dingen kan afwegen. Bij prioriteiten stellen of beslissingen om iets wel of niet te doen, helpt de afstand om een nuchtere afweging te maken.

Hoe helpt dit tegen het “altijd-aan-probleem”?

Het “altijd-aan-probleem” komt mede doordat je het gevoel hebt dat er nóg meer moet; dat je meer had kunnen doen. Weten dat je de juiste prioriteiten stelt geeft rust. Na een dag werken heb je voldoening, want je bent niet alleen druk geweest, je hebt de belangrijkste dingen gedaan.

Ook je uitstelgedrag wordt positief beïnvloed. Door glashelder te hebben wat je wanneer wat wilt doen is er een gezonde druk om te starten. Maak de druk niet onnodig hoog voor jezelf: gebruik de urgentie in je voordeel en accepteer ook dat niet alles kan.

Wil jij snel een eenvoudig beter worden in het stellen van prioriteiten? Ontdek het in de online cursus time management (inclusief gratis variant).

Frank Rood is coach en trainer. Oprichter en eigenaar van het MyTime Creator platform voor stressreductie en timemanagement. Brenger van   R U S T.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.