De optimale rit bestaat

23 juni 2020 13:28

De optimale rit bestaat

We kopen steeds meer online en de meerderheid van die goederen wordt op andere continenten geproduceerd. Die dubbele evolutie stelt steeds hogere eisen aan de fijnmazigheid van ons goederenvervoer. Tegelijk staan de marges van transport- en bezorgbedrijven continu onder druk. Wie winst wil blijven maken onder deze omstandigheden moet zeer scherp op de kosten letten. Het gebruik van gesofistikeerde software is daarbij inmiddels onmisbaar geworden.

Voor een chauffeur horen files net zo bij het leven als verkoudheden: je kunt er op foeteren maar stilstaan en niezen moet je hoe dan ook. Toch is de verkeersopstopping slechts één van de factoren die een goed geplande route verstoren. Je kunt meer tijd kwijt zijn bij een bepaald type klant en het gekozen traject kan geen rekening houden met een deel van de beschikbare informatie over wegenwerken, demonstraties of speelstraten. Oponthoud na oponthoud rijgt zich aan elkaar en resulteert aan het eind van de dag in overuren, extra brandstof en klachten. Tel uit je winst als ondernemer, of beter gezegd: incasseer je verlies.

Tijdig inspelen

Maar hoe is het mogelijk dat het optimaliseren van een vervoer- of bezorgroute, dat het rijden van een vlekkeloos parcours, in deze tijd van GPS navigatie en transportplanning zo moeilijk blijft? Misschien omdat veel software net niet tijdig genoeg kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen. We denken in Europa dat we altijd voorop lopen maar de nieuwste technologieën worden vaak in steden aan de andere kant van de wereld uitgetest. Zo maakte de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires als eerste gebruik van drones om alle bewegingen van voertuigen, fietsers en voetgangers in een wijk in kaart te brengen en zo een nieuw type stadsontwikkeling uit te testen, een dat werkelijk totaal was toegesneden op leven en werken van de bewoners in plaats van op de aannames van de stedenbouwkundigen. Het verschil is vaak maar klein, maar zoals het spreekwoord zegt: de duivel verschuilt zich in het detail. Die verfijningen maken van het hele concept nu net een succes in plaats van een krappe voldoende.

Makkelijk geoptimaliseerd

De PTV Groep is een wereldwijd opererend bedrijf, gespecialiseerd in het ontwikkelen en implementeren van geavanceerde software voor vervoer en bezorging. Verspreid over twintig nationale vestigingen werken er meer dan achthonderd mensen. Die baseren zich voor de ontwikkeling en voortdurende verfijning van hun software op inzichten en ervaringen die ze wereldwijd opdoen. Gebeurt er iets interessants in Singapore, Sao Paulo of Seattle, dan kunnen ze dat ter plaatse bestuderen en eventueel meenemen in hun R & D. Zo krijg je software die zich niet beperkt tot het beste van gisteren maar die kan anticiperen op morgen, die relatief makkelijk en goedkoop kan worden geoptimaliseerd en die niet bedoeld is om bestaande mensen en systemen te verdringen maar om ze aan te vullen.

Aanvullen in plaats van elimineren

De transportplanner verdwijnt dus niet om plaats te maken voor onpersoonlijke kunstmatige intelligentie. Tenslotte kent hij of zij de chauffeur en klanten niet alleen als naam maar ook als persoon. De planner weet hoeveel tijd een klant nodig heeft om goed bediend te worden. Dat blijft de basis. Met de software van PTV erbij verdwijnt simpelweg de frustratie uit dit werk, omdat de kleine tegenslagen onderweg beter kunnen worden geëlimineerd. De chauffeur en de klant veranderen niet in een nummer, maar de cijfers die voor CO2 uitstoot en transportkosten staan worden wel lager en die voor de winst hoger.

Het gerecht van een Michelinsterren-chef moet je proeven, de software van PTV moet je ervaren. Voor meer informatie of een vrijblijvende demonstratie, ga naar  bezorgsoftware of naar transportsoftware

Tekst: Jeroen Kuypers

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.