Een eigen bedrijf opzetten; 7 zaken waar je rekening mee moet houden

24 februari 2021 11:56

Een eigen bedrijf opzetten; 7 zaken waar je rekening mee moet houden

Als je van plan bent om een eigen bedrijf op te zetten, komt er heel veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en er zijn een aantal belangrijke keuzes te maken. Om je hierbij op weg te helpen, nemen we 7 zaken met je door waar je rekening mee moet houden als je een eigen bedrijf opzet. Als je rekening houdt met deze zaken, heb je de eerste belangrijke stappen gezet.

1. Het uitvoeren van een marktonderzoek

Als je van plan bent om een bedrijf op te zetten, heb je vast al een plan in je hoofd. Het is goed om vooraf inzicht te krijgen op welke manier je jouw aanbod in de markt kunt zetten en of er daadwerkelijk vraag naar is. Daarnaast is het goed om een beeld te krijgen wie je directe concurrenten op dit gebied zijn en inzicht te krijgen wat andere belangrijke externe factoren zijn die je succes (op een positieve- of negatieve manier) kunnen beïnvloeden.

2. Eerst plannen dan rennen, schrijf een ondernemingsplan

Om op een gerichte manier van start te gaan, is het zeer belangrijk om een gedegen plan te schrijven hoe je van jouw bedrijf een succesvolle business kunt maken. Dit ondernemingsplan moet zo gedetailleerd mogelijk uitgeschreven. Het schrijven van het plan doe je niet alleen om zelf een gerichte sturing te geven aan het ondernemersactiviteiten maar ook om eventuele investeerders of financiële instellingen te overtuigen dat je een plan met grote kans van slagen hebt.

3. Het kiezen van een rechtsvorm

Een van de allereerste stappen die je moet zetten als je een bedrijf gaat opzetten, is het kiezen van een rechtsvorm. Je kunt hierbij de keuze maken voor een eenmanszaak maar ook voor een vennootschap onder firma als je met iemand anders een bedrijf gaat opzetten. Daarnaast kun je uiteraard de keuze maken voor een B.V. De keuze met betrekking tot de rechtsvorm van je bedrijf, heeft veel consequenties voor je aansprakelijkheid als je bedrijf failliet raakt en hierdoor veel schulden wordt opgebouwd. Bij een eenmanszaak en VoF ben je ook met je privé bezittingen aansprakelijk voor de opgebouwde schulden. Bij een B.V. is dit niet het geval.

4. Inschrijving van je bedrijf

De meeste startende ondernemers moeten langs de kamer van Koophandel om het bedrijf in te laten schrijven. Dit is het geval als je een eenmanszaak of V.O.F start. Een notariële akte vormt de basis voor de start van een B.V. Door het inschrijven van je bedrijf maak je automatisch aan de belastingdienst kenbaar dat je een onderneming bezit. Je krijgt dan ook automatisch een BTW identificatienummer van de Fiscus toegestuurd. Of je fiscaal gezien ook als ondernemer belasting moet afdragen, hangt af van een aantal voorwaarden zoals de opbrengst van het bedrijf en het aantal uren dat je in je bedrijf werkzaam bent.

5. Financiële huishouding opzetten

Het is zeer belangrijk om een goed overzicht te krijgen in je financiële huishouding. Dit doe je onder andere door een zakelijke rekening te openen en je zakelijke- en privé opbrengsten/ kosten strikt gescheiden te houden. Daarnaast heeft deze transparantie ook als voordeel dat je weet op welke manier je kunt investeren en of dit uit eigen middelen kan of dat je hiervoor geld moet lenen. Aan het opzetten van een eigen bedrijf zijn altijd wat kosten verbonden. Dit is geen probleem want als je een goed bedrijfsplan hebt, zul je deze kosten zeker terugverdienen.

6. Administratie in orde maken

Een belangrijk punt waarmee je rekening houdt bij het opstarten van een eigen bedrijf is dat je er direct een overzichtelijke bedrijfsadministratie inricht. Zo kun je in een oogopslag zien wat de kosten en opbrengsten zijn en of je eventueel ruimte hebt om te investeren. daarnaast maak je hiermee je belastingaangifte een stuk makkelijker.

7. Marketingactiviteiten uitvoeren

Dit punt mag zeker niet ontbreken in deze lijst. Je moet zorgen dat je onder de aandacht komt bij je doelgroep. Dit doe je door het bouwen van een goede website, het zichtbaar zijn op social media kanalen en/of door offline campagne te voeren. Een goede zichtbaarheid bij je doelgroep is de sleutel voor succes als je de bovenstaande punten op orde hebt.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.