Zes tips voor het opstarten van je webwinkel

20 februari 2020 09:54

Zes tips voor het opstarten van je webwinkel

Het aantal webwinkels in Nederland groeit nog steeds. Er komen steeds meer nieuwe webwinkels bij. Ook openen steeds meer fysieke winkels een vestiging op het internet. Waar moet je op letten als je je eigen  winkel gaat openen? In dit artikel lees je zes belangrijke tips voor het opstarten van je eigen webwinkel.

1. Kies een systeem dat bij jou past

De meeste webwinkeliers zijn geen volleerde techneuten. Dit betekent dat zij graag een eenvoudig platform kiezen voor hun webwinkel. Een voorbeeld van zo’n eenvoudig platform is Shopify.

Met Shopify kun je eenvoudig je eigen webwinkel inrichten. Je hebt geen verstand nodig van techniek en je hoeft het systeem nooit te updaten. Dit wordt allemaal voor jou gedaan. Ook al hebben platforms dezelfde basis, je kunt je webwinkel wel zo inrichten als je zelf wilt.

2. Breng de concurrentie in kaart

Als je online gaat ondernemen heb je ineens behoorlijk veel concurrentie. Bekijk goed welke webwinkels al actief zijn in Nederland. Wat doen deze bedrijven om klanten te vinden? Waar bereiken zij hun doelgroep? Zo zijn er nog veel vragen die jij jezelf kunt stellen over je concullega’s.

Doel van het in kaart brengen van de concurrentie is niet om de concurrentie na te doen. Je kunt wel van de concurrentie leren. Bepaalde onderdelen die zij goed doen, kun jij op je eigen manier overnemen. Wellicht zie je ook kansen omdat je concurrenten bepaalde ruimte laten liggen.

3. Wensen van de consument

Zonder klanten geen webwinkel. Dit betekent dat je ook goed onderzoek moet doen naar de wens van de consument. Sommige vormen van service zijn verplicht, zoals een retourperiode van 14 dagen. Maar wat vindt de consument hiervan? Is dit voor de consument logisch of verwacht deze een langere retourperiode?

Consumenten hebben ook wensen als het gaat om betalen. Een betaling via iDeal is standaard, maar sommige consumenten betalen liever achteraf, met creditcard of via PayPal. Deze methoden bieden de consument een bepaalde bescherming. Als je je eigen webwinkel gaat starten, onderzoek dan welke betalingsmethoden de consument graag gebruikt.

4. Onderscheid jezelf

Het is voor consumenten steeds makkelijker om te zoeken naar de webwinkels waar de producten het goedkoopst zijn. Één zoekopdracht bij een prijsvergelijker of op Google Shopping is voldoende.

Je kunt je prijzen niet blijven verlagen, dan blijft er niets over van je marge. Zo zijn er meer redenen te bedenken waarom je niet op prijs moet concurreren. Je hebt andere manieren nodig om de consument te verleiden om bij jou te kopen. Denk aan een uitstekende service of goede retourvoorwaarden.

Een relatief goedkope manier om jezelf te onderscheiden is door fantastisch advies te bieden aan je bezoekers. Dit kan met blogposts, video’s of zelfs een livechat. Doordat jij de kennis deelt, gunnen de klanten jou een aankoop.

5. Richt je op gebruiksgemak

Als je een webwinkel hebt, is het verleidelijk om deze te voorzien van allerlei opsmuk. Toeters en bellen die ervoor zorgen dat de webwinkel van het scherm afspat.

Dit is niet wat de consument wil. Consumenten willen een webwinkel die gebruiksvriendelijk is. Zij willen zo snel hun producten zoeken, beoordelen en aanschaffen. Optimaliseer dus niet op hoe de webwinkel eruit ziet, maar op het gemak.

Uiteraard is het wel handig dat je webwinkel herkenbaar is. Er blijft nog genoeg ruimte over om dit te doen. Denk hierbij niet alleen aan het kleurgebruik, maar ook aan het uiterlijk van de pakbon en de doos.

6. Beweeg voordat je klaar bent

Het is heel verleidelijk om eindeloos met je webshop te blijven prutsen totdat deze helemaal volmaakt is. Dit vertraagt enorm. Je gaat niet alleen laat open, maar je mist ook allerlei informatie je alleen krijgt als je open bent.

Durf je webwinkel online te zetten als die nog maar 80% af is. Met de kennis en ervaring die je op dat moment opdoet, kun je de overige 20% van de webwinkel nog beter inrichten. Je webwinkel is sowieso nooit af. De markt verandert voortdurend en je webwinkel moet daarom continu aanpassen en verbeteren.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.