De klusjesman vinden die waarde toevoegt aan de startende ondernemer

13 juni 2019 14:14

De klusjesman vinden die waarde toevoegt aan de startende ondernemer

U heeft als startende ondernemer een onafgebroken toewijding en focus om in deze fase de eerste nieuwe klanten te laten zien hoe de toegevoegde waarde van uw product of dienst hun keuze voor u bevestigt. Gedurende deze periode kan die kleine klus u plotseling uit uw ritme halen of brengt het een zekere frustratie met zich mee omdat het nu nog langer uitgesteld wordt. In dit artikel ontdekt u hoe u een geschikte kandidaat kunt vinden en met name hoe een klusjesman extra waarde kan toevoegen aan uw startende onderneming.

Welke behoefte is er?

Het vinden van een passende klusser betekent dat u eerst een moment stil moet staan bij het bepalen van uw behoeften, de eigen verantwoordelijkheid en de prioritering. Bepaal uw behoeften door alle klussen te inventariseren en bedenk wat voor specialisten daarbij eventueel betrokken moeten worden. Uw eigen verantwoordelijkheid houdt in het maken van weloverwogen keuzes in het geval u met beperkte middelen de belangrijkste klussen uit moet besteden. In de prioritering beoordeelt u op basis van beslispunten welke klussen eerder moeten plaatsvinden en welke later. Denk bijvoorbeeld aan punten als urgentie, budget, complexiteit en comfort. Des te meer budget beschikbaar is, des te meer klussen u kunt uitbesteden.

Ga voor kwaliteit

De lijst moet nu ingevuld worden met een uitvoerder per klus. Het zoeken naar de juiste klusser, elektricien of loodgieter kan via diverse kanalen aan de hand van diverse beoordelingscriteria. Een eeuwenoude manier van werving is via uw netwerk. Het kan daarbij wel zijn dat juist die goede specialist altijd een volle agenda heeft. Via websites en zoekmachines op internet kunt u ook vrij snel kandidaten bij u in de buurt vinden. Het gemak daarbij is dat u zelfs op specifieke kenmerken een passende kandidaat eruit kunt filteren. Bij de selectie van de kandidaat voor een of meerdere klussen is het raadzaam om referenties te checken van klussen die zij reeds hebben uitgevoerd. Uw beoordelingscriteria moet u daarbij niet vergeten. Let ook op de beoordeling van de communicatie, afhandeling en eventuele opvolging. Mooier zou zijn als u ook met een referent even contact kunt hebben. Een blik werpen op een eerder geleverde resultaat is nog beter. Raadzaam is om telkens een reserve persoon toe te voegen per klusser. Alvorens u een deal maakt met een klusser is het goed om per klus schriftelijk vast te leggen wat er moet gebeuren, hoe er gewerkt moet worden en wanneer de oplevering plaatsvindt. Bepaal van tevoren dat het werk altijd na oplevering betaald wordt en spreek ook af wat er gebeurd als het werk niet naar behoren is opgeleverd.

Doe waar je goed in bent

Natuurlijk ontzorgt een loodgieter bij een kapotte kraan. Hierdoor wordt je veel minder afgeleid, is er een bepaalde rust in de tent en is uw aandacht gevestigd op wat belangrijk is. Dat is helemaal de insteek van uitbesteden. Bent u iemand die graag snel resultaten ziet, dan kunt u eerst gaan voor quick wins, waarbij u eventueel zelf periodiek bijvoorbeeld de kleine klusjes in rap tempo aanpakt en de lastige klussen laat voor die handige timmerman. Niet alleen wordt de lijst in dat geval sneller afgehandeld, uw aandacht is even gericht op iets anders en dat is soms ook wel nodig. U kunt in de koffiepauze bijvoorbeeld ook vragen hoe de elektricien het toen ervaren heeft om met zijn eigen startup aan de haal te gaan als zelfstandige. De klusjesman biedt toegevoegde waarde aan u als startende ondernemer doordat u enerzijds een strakke focus kunt hebben en anderzijds kunnen die tussentijdse breaks leiden tot nieuwe onverwachte verfrissende creatieve ideeën. Indirect resulteert dat in waardetoevoeging voor u als ondernemer, uw bedrijf en uw uiteindelijke klant.

Succesvol ondernemerschap houdt mede in zichtbaar in en interactie met uw directe omgeving. Op basis van het bovenstaande kan de klusser wellicht in uw ondernemingsplan opgenomen worden als onderdeel van het grotere geheel. Een basisdoel van elke starter is groei realiseren. De waardetoevoeging vanuit de klusjesman draagt indirect bij aan uw groeidoelstelling.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.