Beginnen met een eigen webshop en succesvol worden?

5 december 2019 09:26

Beginnen met een eigen webshop en succesvol worden?

Het aantal webshops is de laatste jaren exceptioneel toegenomen en momenteel zijn er zo’n 80.000 actieve shops. De concurrentie is moordend en de grote partijen lijken vaak aan het langste eind te trekken, zij kunnen tegen lage verzendtarieven (vaak gratis), met een uitstekende service en retourering en ook nog eens tegen zeer scherpe prijzen veel verschillende soorten producten aanbieden. De intrede van Amazon zal ook niet al te lang meer laten wachten en dat alles maakt het ontzettend lastig om een rendabele en sterke shop te hebben. De overlevingskans van nieuwe webshops is niet enorm groot, vooral niet als het niet de volledige focus of aandacht krijgt. Bedenk een goed businessplan, zorg dat je producten aanbiedt die niet ook verkrijgbaar zijn bij een Zalando, Bol.com of AliExpess. Tegen deze partijen concurreren zal ontzettend moeilijk zijn.

Meer bezoekers naar je website krijgen

Consumenten komen niet zomaar op jouw site of shop, je moet er echt moeite, tijd en energie in stoppen om voldoende bezoekers te genereren. Online marketing is daarin een ontzettend belangrijk onderdeel en vraagt om een zekere investering. Daarnaast dient je shop gewoon goed te functioneren, denk aan de techniek van je webshop; is de websitesnelheid hoog genoeg en kan ik daarmee concurreren met directe concurrenten? Als ik bezoekers heb, kunnen zij de producten waar ze naar op zoek zijn goed vinden en hebben de producten de juiste informatie en tone of voice om uiteindelijk over te gaan tot een conversie. Zorg je na de aankoop voor een goede service en zorg je ervoor dat de klant uiteindelijk weer terugkomt naar jouw webshop. Het is een flink proces, dat je zo goed mogelijk voor jezelf en voor je klanten ingeregeld wilt hebben.

Waarom wel met een webshop starten?

Uiteindelijk kun je met de juiste investeringen wel een prachtig bedrijf opzetten en enorme stappen maken om jouw webshop naar een hoger niveau te tillen. Vorig jaar werd zo’n €24 miljard online besteed in Nederland en heeft zo’n 96% van de inwoners online een aankoop gedaan. Dit jaar neemt het bedrag nog verder toe en de verwachting is dat het alleen maar verder toe zal nemen. Nu enkel een offline store hebben, kan ervoor zorgen dat je de boot volledig mist en de toekomst van je organisatie in het gedrang komt.

Als je start met het creëren van (of het laten maken) een webshop is één van de belangrijkste beslissingen welk CMS ga je gebruiken? Kies je voor Wordpress in combinatie voor WooCommerce (vooral tot een maximaal aantal producten van 100 een ideale oplossing), voor Shopify, Lightspeed of Magento. De oplossingen zijn legio en allen hebben zij hun voor -en nadelen, waar de ene duur is maar wel de mogelijkheid biedt tot volledig maatwerk, de andere complex of beperkt is, kan niet worden gezegd dat er één platform het beste is. Een Magento 2 webshop geeft bijvoorbeeld ontzettend veel mogelijkheden, maar is ook complex en is zonder developers kennis haast onmogelijk een goed draaiende shop te maken.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.