Gepubliceerd op 3 maart 2021

Hoe zet je succesvol een Google Ads campagne op?

Adverteren is een van de beste manieren om nieuwe leads te verkrijgen. Google Adwords is het advertentieprogramma van Google. Met dit advertentieprogramma kun je als bedrijf de gebruikers van de zoekmachine bereiken met zoekadvertenties. Met adwords kun je vervolgens adverteren op zoekwoorden. Zoeken gebruikers op dit woord dan verschijnt jouw advertentie in beeld. Google Adwords wordt gezien als het meest effectieve online advertentieprogramma ter wereld. In dit artikel lees je hoe je kunt beginnen met Google Ads.

Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de woorden of woordgroepen waar je op wilt adverteren. Het is daarbij belangrijk om termen te kiezen waarvan de kans groot is dat je potentiële klanten hier op zoeken om producten of services te vinden. Als de zoekwoorden worden afgestemd op de advertenties kan de advertentie ook worden weergegeven wanneer iemand zoekt op vergelijkbare woorden of een website bezoekt met content die aan het zoekwoord verwant is. De prijs van een zoekwoord verschilt afhankelijk van hoe vaak er op een zoekwoord wordt gezocht en de concurrentie van andere adverteerders. Het kan voorkomen dat je wilt dat je advertentie juist niet naar voren komt als er op een bepaald woord wordt gezocht. Deze woorden kunnen worden opgegeven en worden uitsluitingszoekwoorden genoemd.

Wat zijn de voordelen van Google Ads?

Omdat Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is, heeft het bedrijf veel gegevens over zoekintenties van consumenten. Bijvoorbeeld welke interesses een zoeker heeft, de leeftijd, locatie en taal van een zoeker en de zoekwoorden waar hij of zij op zoekt. Met deze informatie kan Google heel gericht advertenties laten zien aan de doelgroep die op zoek is naar jouw product.

Wat kost een Google Ads campagne?

Zet je een Google Ads campagne op dan adverteer je op een specifiek zoekwoord of een combinatie van zoekwoorden. Het adverteren op deze zoekwoorden werkt als een soort veiling. Is er veel vraag naar een woord, dan wordt het adverteren op dit woord automatisch duurder omdat er een gelimiteerde ruimte beschikbaar is waarin Google de advertenties plaatst. De vraag naar advertentieruimte is dan groter dan het aanbod waardoor de prijs stijgt. Als adverteerder betaal je per klik. Het maakt niet uit hoe vaak de advertentie getoond wordt, zodra er op de link geklikt wordt worden er kosten in rekening gebracht. De kosten kunnen verschillen van een paar cent tot tientallen euro’s. Met Google Ad’s kun je eenvoudig je kosten beheren. Je kunt zelf een dagbudget instellen. Daarmee kun je zelf bepalen hoeveel je per dag aan een advertentie uitgeeft.

Advertenties beheren

In het Google Ads beheerprogramma kun je makkelijk zien hoe goed of slecht een advertentie scoort. Je kunt dan slecht scorende advertenties aanpassen om te kijken of ze hierna betere prestaties behalen. Daarnaast zijn er analysehulpmiddelen om het koopgedrag van je klanten te bekijken. Bijvoorbeeld hoe lang er onderzoek wordt gedaan voordat je product wordt aangeschaft. Wil je precies weten hoe je het beste een succesvolle campagne kunt opzetten? Dan kun je ook een Google Ads cursus doen. Hier leer je alles wat je moet weten voor het opzetten van een goede Google Adwords campagne.

Onze partners