Je persoonlijk blijven ontwikkelen als ondernemer

12 juni 2019 13:19

Je persoonlijk blijven ontwikkelen als ondernemer

Vandaag de dag zijn er meer zelfstandig ondernemers dan ooit in Nederland. Nederland kent maar liefst 1,1 miljoen zzp’ers. Grote kans dus dat je in je werkveld met veel concurrenten te maken hebt. Om interessant te blijven voor potentiële klanten is het daarom aan te raden om je te blijven ontwikkelen als ondernemer. Op die manier kun je net iets anders zijn en net wat anders aanbieden dan andere mensen in jouw werkveld. Daarnaast is het voor jezelf een goede investering om je te blijven ontwikkelen. Dat kan alleen maar méér werk opleveren. Hoe je jezelf persoonlijk blijft ontwikkelen als ondernemer lees je in dit artikel.

Volg studies en opleidingen

Veel mensen denken dat je na het inschrijven bij de Kamer van Koophandel ‘klaar’ bent wanneer het gaat om het succesvol starten als zzp’er. Natuurlijk is dat niet het geval: wanneer je ieder jaar een nieuwe versie van jezelf kunt laten zien met je bestaande talenten en daar winst mee kunt maken, dan kun je van succes spreken. Hoe je jezelf blijft ontwikkelen is wellicht gemakkelijker dan je denkt. Tegenwoordig zijn er veel studies, workshops, opleidingen en meer die je (gedeeltelijk) gratis of voor een lage prijs kunt volgen. Als schrijver is het bijvoorbeeld interessant om meer te leren over het schrijven van verschillende soorten artikelen en als fotograaf kan het interessant zijn om les te krijgen over de perfecte foto voor bijvoorbeeld een bruiloft. Grote kans dat wanneer je in de zoekmachines een cursus zoekt voor een bepaald werkveld je direct een interessante deal tegenkomt. Doe bijvoorbeeld ieder jaar één cursus om je kennis bij te spijkeren.

Wees op de hoogte van het nieuws en je werkveld

Daarnaast is het goed om te weten dat het op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen in je werkveld, kan bijdragen aan een beter begrip van potentiële klanten. Het is namelijk veel aantrekkelijker voor een klant om met iemand te praten die uitgebreid kan vertellen over bepaalde onderdelen van het werk in plaats van iemand die er weinig verstand van heeft. Lees daarom regelmatig blogs, naslagwerken, papers, nieuwsartikelen en essays om zo op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Hierbij hoort ook het actuele nieuws; voor schrijvers, copywriters en andere beroepen in het creatieve vak kan dit bijdragen aan het leveren van beter werk. Met een abonnement op een krant of een vaktijdschrift krijg je de kennis gewoon thuis afgeleverd. Neem iedere dag de tijd om wat te lezen, al is het slechts 10 minuutjes per dag.

Ga in gesprek met een bedrijfscoach

Tot slot is het een aanrader om als zelfstandig ondernemer regelmatig in gesprek te gaan met een ervaren bedrijfscoach. Veel zzp’ers denken dat ze het prima zelf kunnen, wat in de meeste gevallen ook absoluut zo is. Om net dat beetje extra power of dat beetje extra inspiratie te krijgen, kan een meeting met een expert op het gebied van coaching helpen. Samen kunnen jullie bijvoorbeeld je doelen bespreken om je bedrijf meer te laten groeien. Daarnaast helpt het sowieso om af en toe eens te sparren met iemand uit het werkveld. Check daarom of er netwerkevents zijn waarbij je eventueel eens zou kunnen aansluiten. Hoewel de meeste mensen alleen werken heerlijk vinden, kan het van positieve invloed zijn op hoe je je werk doet. Een positieve uitstraling en beter werk heeft uiteraard weer invloed op het werven van klanten - en uiteindelijk dus ook op het maken van winst.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.