Is onboarding de oplossing voor elke HR-manager?

19 juli 2019 12:04

Is onboarding de oplossing voor elke HR-manager?

De arbeidsmarkt is zich vandaag de dag flink aan het roeren. Het aantal vacatures blijft maar groeien en werkgevers zijn op zoek naar manieren om personeel lang aan zich te binden. Dit blijkt echter een hele uitdaging, omdat 25% van alle nieuwe medewerkers al in het eerste jaar vertrekt. Het creëren van loyaliteit is een grote uitdaging voor HR-managers. Hoe zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers zich vanaf dag één thuis voelen in de organisatie en daarnaast snel hun talenten kunnen benutten? Onboarding lijkt daarbij essentieel te zijn. Onboarding is het op de juiste manier laten landen van nieuwe medewerkers in jouw organisatie. Hierdoor worden ze sneller productief, groeit de loyaliteit van de werknemer en voelt men zich meer betrokken. Een win-winsituatie dus.

Onboarding

Iedere nieuwe werknemer in een bedrijf wordt ingewerkt en elke organisatie doet dat op haar eigen manier. Goed inwerken gaat verder dan alleen laten zien waar het bureau van de nieuwe werknemer staat en waar ze de koffie kunnen vinden. Onboarding zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers zo effectief mogelijk geïntegreerd worden in de organisatie. Met deze manier van onboarding in de organisatie focus je op praktische zaken, de rol van de nieuwe medewerker, de bedrijfscultuur en de structuur van de organisatie.

Praktische zaken

Bij de introductie van praktische zaken gaat het om de toelichting van onder andere de basisregels. Zo kun je het bedrijfsreglement doornemen en wordt een toelichting gegeven op praktische zaken als ziekmeldingen, pauzetijden, vertrouwelijkheid en andere afspraken die binnen de organisatie gelden.

De rol van de nieuwe medewerker

Een medewerker die niet weet wat van hem of haar verwacht wordt, is het minst effectief. Door duidelijke afspraken te maken en toelichting te geven op welke rol de nieuwe medewerker krijgt en wat er van hem of haar verwacht wordt, creëer je duidelijkheid. Besef wel dat dit twee kanten op gaat. Niet alleen de organisatie kan iets van de medewerker verwachten, andersom is dit ook zo.

Bedrijfscultuur

Elk bedrijf is anders. Het is belangrijk om de bedrijfscultuur van de organisatie over te brengen op de nieuwe medewerker. De visie, de missie en de waarden van de organisatie staan hierin centraal en het is aan te raden om dit vanaf dag één bij nieuwe medewerkers te introduceren.

Structuur van de organisatie

Ook jouw organisatie heeft een bepaalde manier van werken. Misschien wordt in bepaalde projectgroepen gewerkt, werken bepaalde afdelingen nauw samen of is er een bepaalde hiërarchie waarvan een nieuwe medewerker op de hoogte moet zijn. Hoe eerder een nieuwe medewerker hieraan went, hoe eerder hij of zij hier in mee kan.

Hoe beter een nieuwe medewerker geïntegreerd wordt in de organisatie, hoe eerder deze persoon zich thuisvoelt in de organisatie en kan bewijzen waarom hij of zij een toegevoegde waarde is voor de organisatie. Een onboarding programma kan hierbij van essentieel belang zijn.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.