Interim-managementbureaus blijven groeien, ondanks dalende tarieven en marges

29 november 2019 11:01

Interim-managementbureaus blijven groeien, ondanks dalende tarieven en marges

Interim-managementbureaus werken in een uiterst competitieve markt. De marges en uurtarieven van de branche staan onder druk. Toch nemen de omzetten toe en zijn de spelers in de markt positief, blijkt uit onderzoek van ZiPconomy en ABN AMRO.

De afgelopen jaren daalden de bureaumarges en de uurtarieven van de interim-managers. De gemiddelde marge ligt inmiddels op 20 procent, waar deze acht jaar geleden nog 30 procent bedroeg. Het gemiddelde uurtarief (inclusief bureaumarge) van een bemiddelde interim-manager is in acht jaar met 20 euro gedaald naar 121 euro per uur. Toch zeggen de bureaus zelf weinig last te hebben van deze trends en zijn ze positief gestemd over de toekomst.

Uit onderzoek van ZiPconomy en ABN AMRO blijkt dat de bureaus verwachten dat de vraag naar interim-managers blijft stijgen. Dat blijkt ook uit de  stijgende omzetten van dit soort bemiddelaars.

Waar komt de groei vandaan?

Interim-managementbureaus verwachten dat er arbeidsmarkt nog verder zal flexibiliseren en dat de behoefte aan specialisten toeneemt. Daar spelen zij slim op in door zich vooral te richten op specialismen zoals HR, logistiek, finance of overheid. Door selectief en onderscheidend te blijven, kunnen de bureaus blijven voldoen aan de toenemende vraag. Ondanks een substantiële daling van de bureaumarge en de tarieven, zien de interim-managementbureaus daarom nog volop kansen en definiëren zij hun markt als ‘groeimarkt’.

Tegelijkertijd is er steeds meer variatie is in de invulling van interim-managementopdrachten.

Voorheen werden interim-managers vooral ingezet bij  verander- en crisismanagement, momenteel zit de groei juist in overbruggingsmanagement, project- en programmamanagement. Door de behoefte aan specialistische kennis en vaardigheden, wordt de term interim-manager fluïde en gaat steeds meer richting de interim-specialist. Hierdoor wordt het verschil met partijen die bemiddelen voor zelfstandige professionals of executive search bureaus kleiner.

Bureaus specialiseren zich en bieden extra diensten aan, maar uit het onderzoek blijkt ook dat ze niet radicaal vernieuwen. Nieuwe dienstverleningsmodellen zijn beperkt, innovaties vinden blijkbaar eerder plaats binnen bestaande proposities. De fee-structuur is hoofdzakelijk nog traditioneel, al werken bureaus vaker met een vast vergoedingsfee en succesfee.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.