Hoe onderhoud je op een fijne manier een zakenrelatie

5 december 2019 10:25

Hoe onderhoud je op een fijne manier een zakenrelatie

Een manier om zakenrelaties warm te houden, is het geven van een relatiegeschenk aan het einde van het jaar. Maar hoe voorkom je dat jouw geschenk ongezien tussen al die andere geschenken terecht komt? Want zo schiet je immers je doel voorbij. Relatiegeschenken uitdelen is immers ook een vorm van klantenbinding. Een kerstpakket samenstellen kan de juiste aanpak zijn! Uiteraard zijn er nog meer manieren om de zakenrelatie een oppepper te geven.

Waarvoor dient een kerstpakket?

Een kerstpakket is niets anders dan een uitgesproken waardering naar het personeel of je zakenrelaties. Dit kunnen natuurlijk zowel klanten zijn als leveranciers. Ben je erg tevreden met een leverancier, dan is een kerstpakket ook een mooie manier om dit te laten blijken. En zonder fijne leveranciers ben je als bedrijf immers ook nergens. Of dit geschenk nu wordt gegeven als reclamemiddel of als blijk van waardering, je wilt wel dat het in de smaak valt. Een kerstpakket als relatiegeschenk vraagt uiteraard om een goede keuze maken. Je kunt hiervoor een lokale winkel benaderen of online een standaardpakket aanschaffen. Maar kerstpakketten online samenstellen biedt meerdere voordelen:

  • Rustig vanuit je bureaustoel bestellen
  • Ruim aanbod
  • Zelf samenstellen maakt je pakket uniek, ook dat kan online
  • Doordat je het aanbod langs ziet komen, kan je op leuke ideeën komen
  • Vaak mogelijk in thema’s
  • Een eigen kerstpakket samenstellen geeft een uniek cadeau, die past bij jou én je relatie of personeel

Andere manieren

Naast het geven van een kerstpakket kan je uiteraard ook nog andere dingen doen. Vanzelfsprekend hangt dit af van de relatie die je met je klant of leverancier hebt. Maar enige ideeën zijn:

  • Nodig je relatie bijvoorbeeld uit voor een kerstborrel
  • Bij lokale bedrijven weet je misschien ook persoonlijk meer over jouw relatie. Weet je dat hij of zij iets meemaken in hun leven, kan je hierop reageren. Let wel op of de klant voor deze persoonlijke benadering open staat! Denk hierbij aan trouwen, geboorte of een jubileum
  • Probeer je mensenkennis op peil te houden! Word niet te persoonlijk, maar ook niet te afstandelijk
  • Bij grote bedrijven waarbij je met meerdere mensen te maken hebt, is persoonlijker contact natuurlijk een stuk minder logisch. In zo’n geval kan je beter gaan voor af en toe een leuk geschenk. Tussendoor eens een bos bloemen op kantoor laten bezorgen, komt heel persoonlijk over, maar je hoeft de mensen niet echt te kennen…

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.