Een gebaar dat dubbel en dwars telt

10 september 2020 14:13

Een gebaar dat dubbel en dwars telt

Als het meezit zijn we rond kerstmis de eerste vaccins aan het toedienen en is de verwachte tweede golf een golfje geworden, maar hoe dan ook is 2020 een ‘ziek’ jaar geweest voor onze samenleving. Werkgevers én werknemers hebben moeilijke maanden achter de rug en onzekerheid is nog altijd troef. Daarom is het kerstpakket een extra belangrijk geschenk dit jaar, een bedankje voor het volhouden én een aanmoediging om door te zetten.

Of uw medewerkers nu maanden tijdelijk werkloos zijn geweest, zoals in de fitnesscentra, of juist het ene overuur na het andere hebben gedraaid, zoals in veel webshops, het afgelopen jaar stond voor hen in het teken van Corona. Dan is de periode rond kerst en nieuw natuurlijk dé week om dit eens allemaal te vergeten. Ze schuiven thuis om tafel, met de grootouders van hun kinderen, en zijn blij dat iedereen er nog is. En als ondernemer wilt u het voorbije jaar ook even uit uw hoofd bannen, want ofwel zit dat hoofd vol met financiële zorgen, ofwel loopt het net zo over als de orderportefeuille en weet u niet hoe uw bedrijf alle bestellingen tijdig de deur uit krijgt. Tekort of overdaad, ze brengen elk hun eigen besognes mee. De boog staat tegenwoordig constant gespannen, want de vakantie in Spanje werd niet het zorgeloze uitstapje dat het leek, met mondkapjes op het strand en campari met de bijsmaak van ontsmettingsmiddel. Dus nu even niets en liefst sneeuw op de straten, zoals die Bing Grosby elk jaar belooft in zijn kerstlied.

Champagne en kaviaar

Maar de kost gaat des te meer voor de baat uit in zo’n pandemisch jaar, en dat is extra vervelend. U heeft uw medewerkers immers meer dan ooit nodig in 2021. Hoe geeft u ze het gevoel dat ze gewaardeerd worden, zónder dat u dit een rib uit uw toch al ribloze lijf kost? Niets is zo feestelijk als champagne en kaviaar maar niets is ook zo duur. Tegelijk werkt het misschien ook juist démotiverend als u scheepsbeschuit en blikken soep geeft. Dan gaat iedereen zich wat voelen als die drenkeling op een houtvlot. We zwaaien met een vuile zakdoek naar de romp van het schip dat in de golven verdwijnt en hopen dat een passerende vrachtschuit ons oppikt voor die golven ook ons verzwelgen.

De aankleding van het pakket

En toch... champagne hoeft helemaal niet zo duur te zijn, en dan bedoel ik niet dat de wijnboeren in de Champagnestreek hun recordoogst aan de straatstenen niet kwijt raken omdat de voorraadkelders van de champagnehuizen tot de nok toe gevuld zijn. We hadden dit jaar immers niet veel te vieren en dus knalden de kurken nauwelijks. Nee, waar het bij champagne om gaat is evenzeer het idee als de smaak. Inderdaad, het knallen van de kurk, het bubbelen in het glas, het sprankelen, kortom: het feestelijke gevoel dat er om zo’n fles heen hangt. Dat kan evengoed met Cava, de Spaanse bubbelwijn die champagne is maar niet zo mag heten, en die daarom stukken minder kost. Het ‘goedkope’ van de Cava kan dan worden gecompenseerd door de aankleding van het pakket en de toevoeging van enkele passende glazen. Zo wordt de som groter dan het geheel der delen, het pakket feestelijker en chiquer dan de afzonderlijke elementen en lijkt het of uw medewerkers wel degelijk Moët & Chandon hebben gekregen. U bereikt het beoogde effect: ik ben echt belangrijk voor het bedrijf, maar wel voor een betaalbare prijs.

Het idee achter het gebaar

Wie stelt zo’n pakket samen? Niet u zelf maar een gespecialiseerde kerstpakkettenaanbieder. Die biedt u naast de ervaring van vele jaren het schaalvoordeel van de massale inkoop. Als het goed is bevat diens standaardassortiment vele honderden verschillende pakketten, waaronder meer dan één toegespitst op het thema bubbels. Met een pakket op maat is het altijd makkelijk scoren bij uw mensen, maar in veel gevallen kan dat evengoed met een kerstpakkettenidee dat uw leverancier heeft gehad. Het is het gebaar dat telt, en als het idee erachter goed is, telt het gebaar dubbel en dwars.

Voor meer informatie, ga naar: https://www.kerstpakkettenidee.nl/

Tekst: Jeroen Kuypers

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.