De kracht van persoonlijke aandacht

5 juli 2021 10:11

De kracht van persoonlijke aandacht

De coronacrisis heeft de gemiddelde sales- en HR-afdeling flink wat kopzorgen gegeven. Hoe haal je nieuwe opdrachten binnen zonder klantafspraken? Hoe houd je je medewerkers gemotiveerd als ze niet op kantoor kunnen komen of juist het vuur uit de sloffen lopen? Kortom: hoe blijf je ook in crisistijd persoonlijk betrokken bij je zakelijke relaties? Wij zetten vijf inzichten op een rij die ook ná de coronacrisis waardevol blijven.

1. Uit het oog is niet uit het hart

In de eerste maanden van de coronacrisis zagen we dat veel bedrijven hun investeringen uitstelden. Relatiegeschenken bleven in de kast liggen of werden simpelweg niet besteld, want uitdelen was niet mogelijk. Toen duidelijk werd dat we langer dan een paar weken in lockdown zouden blijven, kwam de verschuiving. Juist omdat fysieke afspraken niet meer mogelijk waren, zochten we naar andere soorten relatiegeschenken om toch in beeld te blijven bij collega’s en zakelijke relaties. De chocoladegeschenken werden een hit. Eenvoudig te bezorgen en succes gegarandeerd.

2. Het mooiste geschenk dat je kunt geven is aandacht

De coronacrisis heeft veel gevraagd als het gaat om flexibiliteit van zowel werknemers als werkgevers. Het vinden van een goede balans tussen werk en privé bleek een hele opgave. Veel bedrijven verrasten hun medewerkers daarom met kleine brievenbusgeschenken met een persoonlijke boodschap om ze te bedanken voor hun inzet. Die attenties werden enorm gewaardeerd. De investering hoeft helemaal niet groot te zijn, een klein gebaar waarmee je laat zien dat je aan iemand denkt is al heel veel waard.

3. Vier de hoogtepunten

Dat het lang niet zo vanzelfsprekend is dat bedrijven kunnen blijven bestaan is het afgelopen jaar zonder meer gebleken. Des te meer reden om extra aandacht te besteden aan de hoogtepunten van je bedrijf. Er wordt dan ook flink uitgepakt voor jubilea van bedrijven en zelfs voor de vrijdagmiddagborrels. Denk dan aan gepersonaliseerde feesthoedjes, gegraveerde glazen en flesopeners, borrelpakketjes voor een gezellige online bingo of pubquiz en nog veel meer. Alles om vooral ook de leuke momenten samen te vieren.

4. Creatief zijn loont!

De tijd dat een relatiegeschenk bestond uit een notitieboekje en een pen of een fles wijn, ligt nu wel achter ons. In 2020 werd er echt out of the box gedacht op het gebied van relatiegeschenken. Denk aan een bouwbedrijf dat bedrukte en gevulde toolboxen uitdeelt bij net opgeleverde huizen, of een kinderopvang dat een rugtasje voor klanten laat bedrukken met daarin een slabbetje, strandbal en frisbee. Maar ook medewerkers werden verwend. Zo kregen zorgmedewerkers handcrème of lippenbalsem, of een reep chocolade met een gepersonaliseerde wikkel. Andere bedrijven gingen voor zomerpakketten in de huisstijl van het bedrijf, zoals een strandtas met zonnebril, strandbal, cap en luchtbed met logo. Stuk voor stuk geschenken die met zorg zijn uitgezocht en waar de ontvangers echt iets aan hebben.

5: Samen staan we sterker

De coronacrisis betekende voor het ene bedrijf topdrukte, de ander moest noodgedwongen lange tijd sluiten. Collega ondernemers staken de koppen bij elkaar om elkaar te steunen. Er werden lokaal en regionaal samenwerkingsverbanden opgezet om iets voor andere ondernemers te kunnen betekenen, variërend van spaaracties tot de inzet van arbeidskrachten en het samenstellen van lokale cadeaupakketten. De crisis bracht collega’s én concurrenten dichter bij elkaar. Die samenwerkingen blijken een groot succes: je vergroot je markt, inkoopvoordeel én aanbod en kunt daardoor meer betekenen voor klanten.

Hulp of advies nodig bij het verzinnen van een persoonlijk relatiegeschenk? De Witte Raaf uit Ermelo heeft meer dan 25 jaar ervaring in de relatiegeschenkenbranche en kan als lid van de PromoforGift groep het beste van twee werelden bieden: de persoonlijke aandacht en service van een flexibele speler, gecombineerd met de scherpe prijzen én het assortiment van een grote partij. Kijk op dewitteraafermelo.nl of mail naar info@dewitteraafermelo.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.