De 4 groeipijnen voor bedrijven

6 september 2019 15:42

De 4 groeipijnen voor bedrijven

In de vorige blog Wat zijn we eigenlijk aan het doen? constateerde Geert dat iedereen in zijn organisatie druk en gestrest lijkt. Maar we weten eigenlijk niet waarmee en tot welk resultaat het leidt. Geert ontdekte dat Objective Key Results een mooie manier is om hier focus en structuur in aan te brengen. Bovendien leverde het een verhelderend gesprek met zijn teamgenoten.

Het MT wil graag dat de organisatie doorgroeit. Geert wil hier graag aan bijdragen met zijn team. Hij wil hier graag tools voor die hij gelijk kan inzetten, en waarmee hij en teamgenoten plezier kunnen houden in het werk. Geert heeft in de afgelopen jaren gemerkt dat groei vaak vervelende consequenties had en hij wil graag weten hoe hij daar mee om moet gaan.

Na een dag werken ligt Geert ontspannen in zijn ligfiets en denkt na over zijn vraagstuk:

Hoe kan ik op een zinvolle en effectieve wijze omgaan met ‘groeipijnen’ in mijn team (cq. organisatie).

Het helpt om te weten dat elk bedrijf dat aan het groeien is te maken krijgt met dezelfde 4 groeipijnen. Hieronder een overzicht (bron: Scaling up, Verne Harnish)

1. Er wordt niet gewerkt met week- en kwartaaldoelen.

Hierdoor komt het (te) vaak voor dat medewerkers werkzaamheden uitvoeren die niet bijdragen aan de belangrijkste groeicijfers.

Actie: werk met kwartaaldoelen, die:

  • aansluiten op organisatiedoelen,
  • zichtbaar zijn voor iedereen
  • regelmatig worden gemeten en bijgestuurd.

In het de vorige blog heb je kunnen lezen dat OKR je kan helpen om de doelen scherp te krijgen.

2. Er is geen 100% duidelijkheid over rollen en verantwoordelijkheden.

Vaak zie je dat er veel overlap is tussen rollen, functies en de bijbehorende Key Results (ofwel KPI’s). Het resultaat is dat er onduidelijkheid is over welke medewerker eindverantwoordelijk is voor een proces, en wat de KPI’s zijn van dat proces.

Actie: start met je belangrijkste processen, en kies daar één cijfer voor die het meest bepalend is. Beleg de eindverantwoordelijkheid van dit cijfer bij één persoon. Ga verder in gesprek over wie verantwoordelijk, aansprakelijk en bevoegd is.

3. Er is geen duidelijkheid over de kernklant en het kernproduct.

Door de grote focus op sales, zie je dat groeibedrijven nog geen 100% keuze hebben gemaakt over wat wel en niet te verkopen, en vooral: aan wie.

Actie: evalueer je klantenbestand, en analyseer je topklanten; wat zijn de specifieke eigenschappen van deze klanten en op welk specifiek moment waren zij klaar om klant te worden? Voer dit gesprek met het volledige team. Dit geeft je goed inzicht waar het commitment van teamleden ligt.

4. Er is geen structuur in het vinden van A-spelers.

Welk bedrijf je ook hebt, de groeisnelheid van je bedrijf wordt altijd bepaald door de kwaliteit van je mensen. Vaak zie je bij groeibedrijven dat ze vaak te snel of te traag mensen aannemen, zonder een intensief en herhaalbaar proces.

Actie: weet van de aanwezige teamgenoten drijfveren en kwaliteiten. Krijg vervolgens scherp drijfveren en kwaliteiten missen cq. nodig zijn om de aanstaande kwartaaldoelen te realiseren. Gebruik de Core Value Index om kwaliteiten scherp te krijgen. Gebruik een top werving en selectiemethodiek. Ken de 3 kernkwaliteiten van de ideale teamplayer.

Hoe gaat Geert nu verder:

Nu kent Geert de 4 pijnen waar elk groeiend mee te maken heeft. Bovendien heeft hij per groeipijn een aantal suggesties gekregen voor acties die hem de goede richting in kunnen helpen. Hij besluit om er gelijk

Of hij de acties realiseert en succesvol zal groeien hangt ervan af of hij de belangrijkste tool binnen de ScaleUp implementeert. Dit zijn De Rockefeller Habits (gewoontes). De 10 gewoontes die zorgen voor richting en duidelijkheid, zowel op de harde onderdelen (targets) als op de zachte onderdelen (gedrag). Je kunt het zien als een ‘operating system’ van je bedrijf; het zorgt ervoor dat jouw mensen dagelijks werken richting de belangrijkste prioriteiten, en elkaar hierin scherp houden.

Meer info? Vul je gegevens in en je krijgt de GRATIS WHITEPAPER 'Dé vijf frustraties van teamwork in je mailbox.

Heb je een vraag, opmerking? Behoefte aan groei en succesvol teamwork? Kijk op www.doorpakbv.nl  of stuur een mail naar hans@doorpakbv.nl

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.