Hoe storytelling jouw contentstrategie extra kracht geeft

31 maart 2021 13:04

Hoe storytelling jouw contentstrategie extra kracht geeft

Content is de motor in je marketingmix, je kunt overal content van maken. Content zorgt voor bevestiging bij je klanten, het activeert en zorgt voor vertrouwen. Daarmee is contentmarketing een heel waardevolle strategie voor bedrijven.

Het maakt niet uit of je in de B2B of B2C zit, klanten willen eerst weten wat je te bieden hebt, of jij inderdaad de beste keuze bent en wie er nog meer van jouw product of oplossing gebruik heeft gemaakt. Toch is de inzet van content bij veel organisaties gefragmenteerd. Er worden allerlei middelen ingezet, zoals blogs, social en e-mailnieuwsbrieven, maar het versterkt elkaar niet en precies dat is een gemiste kans.

Storytelling dient als paraplu

Een echt krachtige contentstrategie zet je neer vanuit storytelling. Met storytelling versterk je jouw merk. Je laat zien waarom jij op deze aardbol bent, dat is immers het verhaal waar je klanten (en ook je medewerkers) in geïnteresseerd zijn. Als je aan iemand vraagt: “Waar werk je?” of “Wat voor functie heb je?” dan krijg je gewoon een beleefd antwoord. Als je echter vraagt aan iemand  “Wat wilde je als kind worden?”, “Waar word je heel blij van?” of “Wat is je drive in het leven?” stel je vragen die verhalen ontlokken en daar gaat het om. Mensen doen zaken met mensen, en bedrijven kunnen met storytelling de menselijke kant benadrukken.

Hoe gebruik je storytelling in je contentstrategie?

Ieder verhaal heeft een opbouw en legt uit hoe je jouw klant kunt helpen. Dat betekent dat je één centraal thema of verhaal kiest, daarmee je centrale boodschap bepaalt en dit vertaalt naar een mix van middelen en kanalen. Zo versterk je jouw boodschap. Het betekent niet dat je alleen maar vertelt hoe fantastisch je product wel niet is. Nee, je speelt in op de wensen en behoefte van je klant. Je klant heeft jou nog niet als oplossing in gedachten als die zijn zoektocht begint, die gaat op zoek naar informatie en als je de juiste content maakt, komt deze met jou in aanraking. Vervolgens kan deze klant besluiten om eens te gaan kijken wat je te bieden hebt, maar als jouw content niet ‘raakt’ zal deze klant die moeite niet eens nemen. Inzicht in wat je klant wil, wat zijn behoefte is en daar optimaal op inspelen is een eerste vereiste. Als je dat vervolgens doet vanuit een persoonlijk verhaal ‘raak’ je jouw klant. En daar gaat het om.

Ben je dan klaar?

Storytelling en een goede contentstrategie zijn de basis van iedere campagne, maar daarmee ben je er nog niet. Je zult ook een goede landingspagina moeten neerzetten op je website en moeten zorgen voor voldoende triggers zodat je leads genereert die je vervolgens weer kunt opvolgen met bijvoorbeeld een nieuwsbrief, tips en tricks en ga zo maar door. Op deze manier doe je ook niet eenmalig aan contentmarketing, maar wordt het echt een strategie waarmee je jezelf ook als organisatie kunt onderscheiden.

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Linda Hovestad, eigenaar van Hovestad Marketing en Strategie BV.

Als organisatie moet je blijven innoveren om duurzaam concurrentievoordeel te behalen én te behouden. Maar in een wereld die zo snel veranderd is dat steeds moeilijker. Hoe kun je als organisatie dan toch voorop blijven lopen op deze ontwikkelingen? Het geheim zit in het stimuleren en activeren van de creativiteit binnen je organisatie. De mooiste ideeën bevinden zich in jouw organisatie. Vanuit ideeën ga je innoveren en ontstaan de beste concepten. Een sterke strategie die richting geeft en goed verhaal helpen hierbij. Dat is dan ook waar ik je bij kan helpen. Zodat je ook daadwerkelijk content gaat maken die past bij je organisatie, die je klant aanspreekt maar ook je potentiële medewerker. Dit is dan ook een vraagstuk waar ik graag mijn tanden inzet.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.