Dé 10 meeste belangrijke SEO factoren voor 2021 en 2022

2 juli 2021 09:26

Dé 10 meeste belangrijke SEO factoren voor 2021 en 2022

Ranking Masters is een full service SEO- & Linkbuilding bureau dat met haar SEO consultants klanten helpt om hoger te komen in de zoekmachine resultaten. Hoe je dat doet, hangt af van de dynamische SEO factoren waar Google op let.

Zoekmachines zijn anno 2021 steeds beter in staat om SEO factoren meetbaar te maken. Dit is goed nieuws voor jou als online bedrijf: zo weet je precies waar jij nog aan moet werken.

Lees hier welke SEO factoren belangrijk zijn in dit nieuwe jaar.

1: De gebruiker en de zoekintentie

Een cruciale speler in de belangrijkste SEO factoren voor betere Google rankings: de gebruiker.

Google let steeds meer op in hoeverre de bezoekers van websites geholpen zijn met de content op de website. En dit begint met de zoekintentie van de gebruiker.

De content op een website dient dus waardevol te zijn voor de gebruiker die op de website belandt vanaf de zoekmachines. Hoe doe je dat precies?

  • Houd ten eerste rekening met de zoekvraag en beantwoord deze vraag zo goed mogelijk. Maak bijvoorbeeld gebruik van visuele ondersteuning wanneer dit jouw bezoekers helpt.
  • Zorg voor een prettige gebruikerservaring op de website. De website moet snel genoeg laden en de content moet leesbaar blijven. Vermijd te grote of te veel storende pop-ups.
  • Help de gebruiker om zo makkelijk mogelijk bij de juiste informatie te komen. Een goede interne linkstructuur is bijvoorbeeld een must.

2: Inzetten van klantdata en focus op Lifetime Value

Verzamel data over jouw bezoekers en doe hier je voordeel mee. Breng in kaart wat jouw bezoekers nodig hebben om geholpen te zijn, om klant te worden én te blijven. Dit beslaat een breed scala aan factoren.

Allereerst is het van belang dat de content op de website waarde toevoegt voor de gebruiker. Creëer content die vragen beantwoordt en praktisch is. Onderzoek welke kennis en content nog ontbreekt op de website en vul deze hiaten in. Dit kun je achterhalen door te analyseren welke keywords jouw bezoekers gebruiken. Zorg er bovendien voor dat de informatie op jouw website correct is. Fact check dus waar nodig.

Zet een solide klantenservice neer, waarin je onder andere de veelgestelde vragen beantwoordt. Wees daarnaast bereikbaar voor bezoekers met vragen.

3: SERP, Google Knowledge Graph en NLP

Sinds 2012 heeft Google de zogenaamde Knowledge Graph toegevoegd aan de SERP (search engine result pages). Deze box rechts in het scherm van de zoekresultaten vat informatie samen dat afkomstig is van verschillende kanalen. Maak je in het opstellen van jouw content gebruik van verschillende media, zoals YouTube en afbeeldingen? Optimaliseer ook deze elementen voor Google, op natuurlijke wijze. Op die manier voorkom je dat deze informatie versplinterd over de Knowledge Graph en SERP’s wordt weergegeven.

Kijk dus hoe jij scoort in de Knowledge Graph in de SERP’s en verbeter je aanwezigheid hier. Dit kun je onder andere doen door Google My Business te gebruiken of je aanwezigheid te vergroten in bepaalde kennisdatabases. En natuurlijk is vindbare content van belang.

Vroeger was het zo dat je hoger scoorde in Google naarmate je bepaalde zoekwoorden een x aantal keer gebruikte in een tekst van een bepaalde lengte. Anno 2021 zijn er honderden factoren bijgekomen die belangrijk zijn voor de ranking van content. Voor jouw positie in de zoekresultaten speelt tegenwoordig NLP, oftewel Natural Language Processing, een belangrijke rol. NLP draait er in feite om dat je niet geforceerd gebruik maakt van keywords, maar de gebruiker helpt met content die overzichtelijk is en de zoekvraag beantwoordt. Hoe kun je NLP nu toepassen om in te spelen op het Google-algoritme? Enkele tips: deel je content in in bepaalde topics, zorg voor een goede interne linkstructuur en maak gebruik van synoniemen.

4: Core Web Vitals & Page Experience

In de nieuwste update van Google stond Page Experience centraal, oftewel de gebruikerservaring op afzonderlijke webpagina’s. Daarbij zijn de zogeheten Core Web Vitals aangewezen als bepalende factor wat betreft SEO in 2021.

Verschillende onderdelen verbeteren of verslechteren de ervaring van een gebruiker op een bepaalde webpagina. Een eerste onderdeel dat hierbij van belang is, is de snelheid van de website. Een webpagina met snel ladende elementen, die snel reageert op kliks en andere handelingen van de bezoeker en met weinig verspringende onderdelen scoort hoger in Google. Pop-ups kunnen eveneens storend werken; houd deze dus klein en beperkt in aantal. Ook de veiligheid van de website is cruciaal. Installeer bijvoorbeeld een SSL-protocol om dit punt op orde te brengen.

5: Mobile UX

Essentieel om mee te nemen in het optimaliseren van de website is de mobiele user experience, oftewel mobile UX. Steeds meer mensen gebruiken het internet op een mobile device zoals hun telefoon of tablet. En dat betekent dat deze mobile UX steeds belangrijker zal gaan worden voor SEO. Ook deze groep moet natuurlijk optimaal geholpen zijn met jouw content. Breng dus de page experience op orde voor zowel desktop als mobiel. Denk hierbij aan makkelijk te navigeren menu’s en neem ook zeker de Core Web Vitals mee.

Test geregeld zelf of afzonderlijke webpagina’s makkelijk te vinden en navigeerbaar zijn vanaf desktop en mobiel. Controleer of alle content beschikbaar is op mobiel. Werk waar nodig aan een betere mobile user experience.

6: Blijf op de hoogte en speel snel in op veranderingen

Google-updates komen niet bepaald in vaste tijdsintervallen of aangekondigd. Voorkom dat je verrast wordt door een plotselinge daling in websiteverkeer door op de hoogte te blijven van (komende) updates en belangrijke SEO factoren. Zorg ervoor dat je de mogelijkheden en ruimte hebt om hier snel op in te spelen.

Proactiviteit loont zeker wat dit betreft. Speel ook zeker in op economische en maatschappelijke tendensen. Deze maken dat consumenten zich anders gaan gedragen. Zo kan het de zoekintentie sterk beïnvloeden. Coronamaatregelen bieden bijvoorbeeld kansen voor elk online bedrijf. Verken deze dan ook, en leg elke aanpassing langs de lat van SEO.

7: Automatisering

Onderzoek welke onderdelen van SEO en content generering je kunt automatiseren en optimaliseer waar nodig. Experts verwachten dat 2021 nog veel meer mogelijkheden zal brengen om de kwaliteit en kwantiteit van AI-gegenereerde content te vergroten.

Zoekmachines zijn op de hoogte van de alsmaar groeiende mogelijkheden die automatisering van content biedt, en zullen proberen spam en minder waardevolle content te filteren uit de SERP’s. Houd de kwaliteit van zulke automatisch gegenereerde content dus hoog om te voorkomen dat je wordt gestraft met een daling in de zoekresultaten.

8: Google Passage Ranking

Een leuke nieuwe mogelijkheid voor SEO specialisten zal zijn dat Google Passage Ranking een nieuwe functionaliteit van de zoekmachine is die ervoor zorgt dat specifieke passages of informatie-onderdelen op webpagina’s worden uitgelicht in de zoekresultaten. Het is dus niet nodig om informatie te verspreiden over verschillende pagina’s, in de hoop dat dit jouw posities in de zoekmachines verbetert. Je hebt bijvoorbeeld een algemene landingspagina gemaakt over een bepaald onderwerp, en linkt naar losse blogs over specifieke onderdelen. Dit is dankzij Google Passage Ranking niet meer nodig.

Wanneer jouw bezoekers daar beter mee geholpen zijn, is het verstandiger om één grote overzichtspagina te maken waarop je alle mogelijke vragen over een onderwerp beantwoordt. Google leidt de gebruiker vervolgens naar de juiste plek. Cruciaal voor een goede vindbaarheid van informatie zijn de eerder genoemde NLP, maar ook de leesbaarheid van de tekst.

9: Longreads

Dat longreads een verstandige keuze zijn, komt niet alleen door de toevoeging van Google Passage Ranking. Een pagina met uitgebreide content en 2000+ woorden kan het juist beter doen in de zoekmachines. Dit is een trend om in 2021 zeker in de gaten te houden. Mogelijkerwijs zal zelfs het aantal woorden dat optimaal is steeds hoger worden.

Kijk eens wat jouw hoger rankende concurrenten doen; scoren zij beter op bepaalde keywords vanwege langere longreads? Dan kun je hierop inspelen door jouw content op specifieke pagina’s uit te breiden.

10: Efficiënte en effectieve SEO

SEO zal een belangrijk deel van je tijd en werkzaamheden in beslag nemen. Houd het schaalbaar en weet waar je prioriteiten liggen. Zo houd je tijd over voor de rest van je werkzaamheden. Kijk eveneens waar je taken en processen kunt automatiseren door bijvoorbeeld gebruik te maken van een tool of plug-in.

Blijf op de hoogte van veranderingen in jouw posities in de zoekmachines voor belangrijke keywords. Let ook op kannibalisatie en andere zaken die kunnen zorgen voor dalende posities. Dit kun je handmatig doen, maar zoeken naar manieren om dit te automatiseren zal je zeker tijd en moeite besparen.

Zijn er verschillende mensen verantwoordelijk voor bepaalde taken? Stel handelingskaders op zodat alle neuzen dezelfde kant op wijzen en men geen tijd verspilt met zelf het wiel moeten uitvinden.

Conclusie

Je bent nu op de hoogte van de belangrijkste SEO trends voor 2021. Kijk waar voor jouw webpagina’s het zogenaamde laaghangende fruit zich bevindt; de zaken waar je met weinig moeite veel winst mee kunt boeken. Een proactieve instelling wat SEO betreft zal je daarnaast ook zeker geen windeieren leggen.

Een afsluitende tip is dat linkbuilding een zeer grote rol speelt in het algoritme van de Google zoekmachine.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.