Zo hard stegen de online verkopen nog niet eerder

18 december 2020 13:39

Zo hard stegen de online verkopen nog niet eerder

Het zal je niet verbazen dat het aantal online bestellingen de pan uit rijst. Thuiswerken en thuis zijn, jagen de cijfers momenteel flink omhoog. Dat was aan het begin van de coronatijd al zo, maar als fysieke winkels dan ook nog eens werkelijk dicht gaan, kun je als consument gewoonweg niet anders. Wat bestel jij online?

Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org steeg de verkoop van webshops in de non-food tijdens corona met zestig tot zeventig procent. Normaal gesproken was er in dezelfde periode van het jaar een stijging van zestien tot achttien procent, zo meldde hij eerder op Radio 1.

Van een nieuwe televisie tot een nieuwe handtas, alles wordt momenteel online aangeschaft. De vraag duikt op of consumenten dat ook blijven doen als alles straks weer ‘normaal’ is. De Jongen schatte dit voorjaar in dat een kwart van de consumenten dit gedrag blijft vertonen. Dat is voor cadeautjes en kleding je goed voor te stellen. Maar zelfs het laten bezorgen van de dagelijkse boodschappen lijkt een blijvertje te worden. De Jongen: “Iemand die bijvoorbeeld bij een supermarkt online een heel bestellijstje heeft samengesteld en inmiddels een vast tijdstip heeft voor de bezorging, vindt dat misschien wel harstikke handig om dat zo te houden.”

Geen portemonnee nodig

Het gevolg is onder andere dag veel supermarkten dit voorjaar al honderden extra werknemers hebben aangenomen voor hun bezorgdiensten. De extra krachten zijn nodig om aan de vraag te kunnen voldoen, zonder dat er enorme wachttijden komen. Het komt erop neer dat mensen niet langer met een portemonnee de supermarkt bezoeken, maar met een druk op de knop, veelal via de smartphone of de laptop, een reeks boodschappen bestellen, online afrekenen en deze thuis laten bezorgen.

Leek dat eerst nog decadent. Het wordt steeds gewoner om niet langer de super te bezoeken, maar je boodschappen te laten brengen. Volgens de berekeningen zagen onder andere de Coop en de Albert Heijn hun vraag naar online diensten vervijfvoudigen. De Jumbo sprak dit voorjaar al over een toename van vijftig procent.

Bestel je nieuwe Plevier tas online

Ook de aankopen als het gaat om kleding, sport- en beauty-artikelen stegen enorm. Mensen kiezen ervoor om vanaf de bank online alle mogelijk spullen aan te schaffen die ze in deze tijd gewoon zijn te kopen. Een jurkje voor de feestdagen, een mooie nieuwe Plevier tas voor naar het werk en vooral ook de nieuwste technische gadgets.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, die de meest recente cijfers kan tonen, steeg het bedrag dat werd besteed aan aankopen bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie het tweede kwartaal van dit jaar al met 37 procent. De verkopen bij Nederlandse webwinkels steeg met 55 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Die groei was nog nooit zo hoog. En de kans zit erin dat dat de komende tijd nog veel harder gaat.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.