VIRTUEEL IN THE PICTURE BLIJVEN

27 januari 2020 09:38

VIRTUEEL IN THE PICTURE BLIJVEN

Vijftien jaar geleden was een Linkedinprofiel bijzonder, tegenwoordig hebben zeven miljoen Nederlanders een vermelding op het sociale netwerk en ben je als werkzoekende eerder verdacht als je er géén profiel hebt. Zo is het ook met bedrijven en een eigen website: wie online niet vindbaar is, riskeert dat ook offline te worden. Tegelijk is het hebben van ‘een’ website niet langer voldoende. Een site die grafisch en inhoudelijk niet meer up to date is, fungeert meer als antireclame dan als toegangspoort.  Hoe blijft uw bedrijf virtueel in beeld?

Een website kan voor een bedrijf van immens of van bijkomend belang zijn. Sommige ondernemingen hebben heel hun bestaan aan het internet te danken en realiseren al hun omzet online. Het feit dat Coolblue en Amazon tegenwoordig her en der stenen winkels openen doet niets af aan het belang van hun webshop. Voor veel MKB bedrijven is de website ‘een’ manier om gevonden te worden. Een aannemer ontmoet zijn klanten vooral op de bouwwerf, een tandtechnisch laboratorium moet het in de eerste plaats van doorverwijzingen door tandartsen hebben. Maar ook zij verliezen omzet als ze slecht vindbaar zijn. Gaat u zelf maar na: googelen op de telefoon is een tweede natuur geworden. Als je een bedrijfsnaam hoort typ je hem eerst even in de zoekbalk van de browser. Komt er geen URL tevoorschijn dan is je oordeel al zo goed als geveld.

Het is zoals met die succesvolle slagzin voor mondwaterreclame: je krijgt nooit meer een tweede kans om een eerste indruk te maken.

Budget vrijmaken

Maar ook als er wél een website kan worden aangeklikt is het maar de vraag hoe die overkomt. In de vorige decennia kon een website veel geld kosten. Sommige bedrijven gaven tienduizenden euro’s uit aan bouw en onderhoud voor een site die we nu als tamelijk simplistisch zouden omschrijven. In de loop der jaren zijn er steeds meer templates ontstaan die de kosten van het design sterk naar beneden hebben gebracht, zó sterk dat nu het omgekeerde gevaar bestaat: ondernemers kunnen voor een habbekrats een website laten bouwen. Die lijkt in eerste instantie te voldoen maar oogt bij nader inzien letterlijk en figuurlijk goedkoop. In het slechtste geval is er allerlei reclame van anderen op te zien. En dan is er nog een derde risico: wél een mooie website laten ontwerpen maar onvoldoende budget vrijmaken om die te onderhouden. Het is met de prijs van websites als met die van auto’s: niet de aanschaf ervan is duurder geworden maar het bezit. Een adequate wesbite is gekoppeld aan diverse social media accounts en wordt geregeld ververst. Een dienstverlener zal zijn klanten via blogs en interviews informeren over de nieuwste ontwikkelingen. De advocaat publiceert over nieuwe wetten, de accountant over nieuwe fiscale regels. Als de laatste update op 12 april 2019 was, had er evengoed een banner over de site kunnen lopen met de tekst: ‘Wij lopen steevast een jaar achter.’ Maar ook de naam en foto van een al vertrokken personeelslid laten staan komt knullig over.

Niet statisch

Weet wat je wilt met je website: je professionele kennis etaleren of ook online omzet genereren? En weet ook dat je aanwezigheid op het internet niet statisch is.  Het is als met het betreden van de dansvloer. Als je met succes een paar tangopassen zet en vervolgens stokstijf blijft staan, zul je merken dat alle andere paren om je heen dansen en je negeren. Een website die een meerwaarde vormt voor je bedrijf vereist een internetstrategie, waarbij je vragen stelt als: wat wil ik ermee bereiken, wie gaat de site onderhouden en hoeveel heb ik er voor over?  Die beantwoordt je niet door zomaar de naam van een webdesigner aan te klikken, dat doe je door een vergelijkend onderzoek. Ook daarvoor bestaat uiteraard een website, en die is – hoe kan het ook anders? – makkelijk vindbaar via: https://offerte.nl/webdesign en kijk ook op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Webdesign.

Tekst: Jeroen Kuypers

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.