MET DE UITSTRALING VAN MAATWERK

16 december 2020 12:21

MET DE UITSTRALING VAN MAATWERK

Er is een tijd geweest dat je als bedrijf duizenden euro’s betaalde voor een goed werkende webshop. Alles was maatwerk, alsof je een digitale kleermaker de opdracht gaf een smoking te knippen voor je zilveren bruiloft. En als de basis overeind stond kwam de rest nog: de teksten, de foto’s en de support voor als de site eenmaal in de lucht was. Veel ondernemers ontdekten dat de manchetknopen en het vlinderdasje bijna net zo prijzig waren als de stof zelf. Gelukkig ligt dat kleermakerstijdperk achter ons. De digitale confectie is tegenwoordig van dezelfde kwaliteit als de haute couture maar wel héél wat betaalbaarder.

De reden dat zoveel winkels en horecazaken toch konden overleven tijdens de lockdowns is het feit dat ze naast hun fysieke locatie ook een virtuele hebben. Als de klant niet door de deur van de winkel of het café naar binnen mag, dan maar door de digitale. Dozen vol artikelen en afhaalmaaltijden lieten zo alsnog de kassa rinkelen. Voor veel detaillisten is de online verkoop zelfs al gegroeid tot ongeveer de helft van hun omzet: onmogelijk om nog te missen. Maar als de webshop anno 2020 nog dezelfde was als die van pakweg vijftien jaar geleden was die investering veel te hoog geweest.

Functioneler, flitsender, sneller

Er heeft een vorm van standaardisering plaatsgevonden in de wereld van de websitebouwers. Het maatwerk bestaat nog steeds maar vooral kleinere en middelgrote bedrijven kopen nu een site die bestaat uit beproefde templates, uit bouwstenen die hun functionaliteit en kwaliteit al ruimschoots bewezen hebben. Tien jaar geleden al waren de prijzen behoorlijk aan het zakken en sindsdien zijn ze alleen maar verder naar beneden gegaan. Ook de beginnende ondernemer kan zich tegenwoordig een eigen website en webshop veroorloven, en dat betekent echt niet dat hij of zij maar genoegen moet nemen met een houtje-touwtje exemplaar. De collega’s die twintig jaar geleden een klein godsvermogen spendeerden aan een eigen maatwerkwebsite zouden nu hun vingers aflikken bij de prêt-a-porter opvolgers. Ze zijn functioneler, flitsender, sneller. Het laden is niet langer of je met twee handen een mastodont optilt maar of je met één vinger een veertje de lucht in steekt.

Ronkende volzinnen

Maar sommige websitebouwers gaan nóg een stuk verder. Een site gaat immers pas leven als de pagina’s gevuld worden met tekst en beeld, en in dat vullen gaat nog heel wat bloed, zweet en tranen kruipen. Wat heb je immers aan indrukwekkende techniek als de zinnen die de bezoekers lezen krom staan van de stijlfouten en nietszeggendheden? Wat heb je aan ronkende volzinnen als de schrijver ervan geen kaas heeft gegeten van Search Engine Optimalisatie? Dan kan de doelgroep de site simpelweg niet vinden, omdat Google ze veel te laag in de rating plaatst (en die van concurrenten veel te hoog). Veel ondernemers ontdekken te laat dat ze een professionele tekstschrijver moeten inhuren en hebben daarvoor geen budget meer. Het is als met die smoking voor die bruiloft: onder een pak dat klasse uitstraalt horen geen afgetrapte tuinschoenen. Het plaatje moet van top tot teen kloppen, anders sta je voor gek.

Kunstmatige intelligentie

Gelukkig voor hen is er kunstmatige intelligentie. Aan de hand van slechts één sleutelwoord kan software tegenwoordig een slogan creëren, een compleet stuk tekst zelfs. Dat wil niet zeggen dat er zonder tussenkomst van een mens al een kant-en-klare tekst uit de machine rolt, maar, de opdrachtgever wordt er een heel stuk mee op weg geholpen, veel meer dan enkel een paar voorzetten. Zonder al te veel inspanning vallen de teksten en koppen die de website nodig heeft om werkelijk functioneel te worden af te maken. Net als bij de templates zijn het bewezen onderdelen: deze tekst werkt, deze slogan helpt om bezoekers naar de site te trekken. En omdat er nu nog meer met onderdelen kan worden gewerkt is de meest geavanceerde websitebouwer -Zyro, in dit geval – in staat zijn kosten sterk te beheersen en het eindproduct dus voor een aantrekkelijke prijs in de markt te zetten. Kies dus voor de bouwstenen van de perfectie en geniet van de uitstraling van maatwerk; wees slim en opteer voor kunstmatige intelligentie; wees spekkoper en kies voor Zyro.

Tekst: Jeroen Kuypers

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.