3 manieren om als webshop toch persoonlijk te communiceren

10 september 2020 10:20

3 manieren om als webshop toch persoonlijk te communiceren

Als webshop heb je een groot voordeel ten opzichte van fysieke winkels. Je hoeft geen duur pand te hebben op een A-locatie, geen verkopers in te zetten, geen rekening te houden met koopzondagen en je bent veel flexibeler. Toch is het veel lastiger om een band op te bouwen met je klanten en een persoonlijke klik te creëren. We geven je hierbij drie manieren om als online partij een offline gevoel aan je klant te geven!

1: Manier van communiceren

De manier van communiceren bepaalt voor een groot deel het gevoel dat je klant krijgt bij het bezoeken van je webshop. Spreek je je klanten aan met ‘je’ of is je doelgroep daar te formeel voor, en kun je beter kiezen voor ‘u’?  Kijk hierbij ook wat er past bij het type product. Al deze factoren hebben invloed op je communicatiestijl. Wat je ook kiest; zorg dat het consequent is. Bij een informele webshop verwacht je ook telefonisch in deze stijl te woord te worden gestaan. Als de klantenservice dan opeens heel stug of formeel reageert dan voelt dat niet goed voor de klant.

2: Geef iets persoonlijks

De kans is klein dat je een klant fysiek ziet. Daarom is het belangrijk om het contact alsnog persoonlijk te maken zodat je klant de volgende keer weer bij je bestelt. Een contactmoment voor een webshop is natuurlijk de orderbevestigingsmail. Nog mooier is het pakketje dat ze ontvangen. Door dit persoonlijk te maken wordt je klant gegarandeerd blij. Zo kan je bijvoorbeeld een flyer drukken met een leuk bedankje en eventueel een korting voor de volgende keer. Maak het extra leuk door er een persoonlijk berichtje of je naam onder te zetten.

3: Verschuil je niet en los klachten netjes op

Webwinkels hebben niet altijd een goede reputatie. Doordat het erg makkelijk is om je te verschuilen achter je webshop, zie je soms dat webshops klachten niet altijd goed oplossen. Natuurlijk worden klanten steeds mondiger en een slechte review is zo gegeven. Als je doet wat je belooft dan worden klanten echt niet zomaar boos. Als je belooft om terug te bellen, doe dat dan ook, ook al is het slecht nieuws.

Best grappig, eigenlijk komt het erop neer dat je een klant online precies zo behandelt als dat je offline doet. Zo combineer je het beste van beide werelden: 24/7 bestellen en snelle levering, maar dan wel met een persoonlijke touch. Succes!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.