Door de risico's heen de kansen blijven zien

27 oktober 2020 11:02

Door de risico's heen de kansen blijven zien

Corona zet businessmodellen op zijn kop en dwingt ondernemers de markt anders te benaderen. Een deel van hen slaagt daar niet in, een ander juist wel. Die kansrijke bedrijven hebben behoefte aan kapitaal om een idee om te zetten in realiteit, maar de banken zijn huiveriger dan ooit. October is dat niet. Dit platform brengt institutionele en particuliere investeerders en bedrijven samen en is dankzij het gebruik van de meest geavanceerde technologie in staat de ondernemer al binnen één dag uitsluitsel te geven over zijn financieringsaanvraag.

Corona kwam voor de economie als een donderslag bij heldere hemel. “Productieketens waren natuurlijk al lang daarvoor ingepland, dus de fabricage liep nog wel een tijdje door, maar de dienstensector werd van de ene op de andere dag geconfronteerd met lege agenda’s,” zegt Luuc Mannaerts, CEO van October Nederland. “Je zou kunnen denken: dat komt vanzelf wel weer op gang, maar er is iets fundamentelers aan de hand. Iedereen stelt zich nu de vraag: hoe noodzakelijk is dat product?  De Coronacrisis leidt tot een structurele verandering van ons bewuste zijn en straks ook van onze economie.

Profiteren van de crisis

Ondernemerschap is altijd belangrijk, maar nu nog meer. Het is echter ook van belang actief te zijn in de juiste sector. Wie nu in de reissector opereert moet met een wel héél origineel en goed doortimmerd plan op de proppen komen, wil hij of zij een financierder voor zich winnen. Aan de andere kant zijn er ook sectoren die juist profiteren van de huidige crisis. Het spreekt voor zich dat producenten van plexiglasschermen of ontsmettingsmiddelen de wind sterk in de zeilen hebben, maar ook aanbieders van consumentenelektronica ervaren een groeispurt. Nu we meer thuis werken vergaderen we vaker online en volgen we cursussen vanachter de computer. Dan heb je een goede headset nodig. “Maar ook simpelweg betere laptops, omdat we meer films streamen, een goede smartphone voor mooie foto’s, omdat we ons meer bewust zijn geworden van het belang van een degelijk online profiel,” verduidelijkt Luuc Mannaerts. “De consument heeft door Corona ook geleerd hoe makkelijk het is online boodschappen te doen. Dat zijn bovendien veranderingen die structureel zijn. Als er een vaccin is gaan we niet opeens met zijn allen weer met een boodschappentas op pad. We zullen deels terugkeren naar onze oude patronen maar er zullen ook structurele wijzigingen in ons gedrag ontstaan.”

Unieke en geavanceerde technologie

Dat is wat een gedreven en succesvolle non-bancair financier moet doen in een tijd als deze: niet alleen oog hebben voor de risico’s maar vooral ook voor de kansen, sectorgewijs en individueel. October financierde afgelopen september het duizendste bedrijf. Dat zijn er gemiddeld tweehonderd in de vijf jaar dat het Europese platform inmiddels op de Nederlandse markt actief is, maar de toename in het laatste jaar is spectaculair. “Dat Europese karakter helpt ons zeer,” geeft Mannaerts toe. “De technologie die ons in staat stelt de financiële gezondheid van een bedrijf grondig te beoordelen en de cashflow in real time te monitoren, is in de Zuid-Europese landen verder ontwikkeld dan in Nederland. Wij zijn zeer actief in Italië, Spanje en Frankrijk en zowel de techniek als de ervaring die we in die landen gebruiken staat ons ook in Nederland ter beschikking. Dat biedt ons een essentieel en vooralsnog uniek voordeel op onze concurrenten. Wij kunnen in Italië een aanvrager nu al binnen één dag uitsluitsel geven. De klant weet bij ons dan direct waar hij aan toe is. Dat komt ook in Nederland”

Leren van ondernemers

Techniek is één kant van het succesverhaal, de andere is de menselijke aandacht. Monitoren betekent ook: in contact blijven. Dat laatste stopt niet met het toekennen van een financiering en het incasseren van rente en aflossing. “Wij bellen of mailen onze klanten geregeld, vanzelfsprekend omdat we geïnteresseerd zijn in hun wel en wee, maar ook omdat we van ondernemers kunnen leren. Dikke rapporten van studiediensten zijn interessant, maar verhalen uit het veld zijn beter. Onze analisten zijn heel goed in het werken met data, in het zoeken van informatie online en in het verifiëren van reputaties, maar computerverbindingen hebben hun grenzen. Het echte fingerspitzengefühl ontwikkelen we door de juiste vragen te stellen en goed te luisteren naar ondernemers. De pure ratio en toch ook wat buikgevoel. Uiteindelijk doen wij in deze high tech tijden wat succesvolle beleggers door de eeuwen heen altijd hebben gedaan.”

October Nederland is gevestigd te Amsterdam. Voor meer informatie ga naar: nl.october.eu

Tekst: Jeroen Kuypers/fotografie: René Zoetemelk.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.