Coronavirus in Nederland: juridische maatregelen die u als ondernemer kunt treffen

17 maart 2020 15:31

Coronavirus in Nederland: juridische maatregelen die u als ondernemer kunt treffen

De maatregelen om het coronavirus in te dammen worden steeds strikter. Het maatschappelijk leven komt gedeeltelijk tot stilstand. De horeca moet sluiten en de omzet van bedrijven en winkels loopt terug, behalve bij de supermarkten en drogisten. Waar moet u als ondernemer en werkgever rekening mee houden? Met meer dan u denkt!

Ondernemer

De grote vraag is hoe u schade voor uw bedrijf kunt voorkomen. Hoe zit het wanneer uw leverancier niet aan zijn verplichtingen kan voldoen? Controleer uw contracten of u de schade dan kunt verhalen op uw leverancier. Controleer tevens hoe dit zit als u zelf niet aan uw verplichtingen kunt voldoen omdat uw personeel ziek thuis zit of niet kunt leveren door bijvoorbeeld een productieprobleem. Geldt de coronacrisis als overmacht en hoeft u niet aan uw verplichtingen te voldoen? Dekt uw verzekering dit risico?

Werkgever

Weet u hoe u de gevolgen voor uw bedrijf kunt beperken? Het indienen van een aanvraag voor de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (vervanger van de regeling werktijdverkorting), het (verplicht) laten opnemen van vakantiedagen, een beroep op de borgstelling MKB-kredieten, ontslag wegens bedrijfseconomische redenen. Welke maatregel kunt u wanneer nemen?

Kunt u een werknemer verplichten om zich op corona te laten testen? Mag u werknemers de toegang tot het bedrijf weigeren? En draait u op voor de verblijfs- en loonkosten als uw werknemer tijdens een zakelijke reis in quarantaine wordt gezet? En hoe zit het als een werknemer moet zorgen voor besmette familieleden? Calamiteitenverlof alsook kort- en langdurend zorgverlof spelen mogelijkerwijs een rol. Bent u aansprakelijk als een van uw werknemers het coronavirus heeft en andere collega’s of klanten besmet? En er zijn nog meer aandachtspunten.

Winkel- en bedrijfspand

Wie draait op voor de huur als uw bedrijf helemaal dicht moet of als uw omzet terugloopt? Maakt het uit of u zelf de winkel sluit of u gedwongen bent dit te doen? Kunt u als huurder een beroep doen op matiging van de huurprijs?

Heeft u hier al aan gedacht?

Thuiswerken betekent in veel gevallen online werken. De cyberveiligheid is in gevaar. Ook contacten met zakenpartners zullen online plaatsvinden, zeker met internationale partners. Hoe meer mensen thuis werken, hoe kwetsbaarder uw bedrijfsgegevens worden voor hackers. Bent u aansprakelijk wanneer uw bedrijf niet alleen door het coronavirus, maar ook door een computervirus getroffen wordt?

De rechtbanken sluiten grotendeels, maar aan de termijnen verandert in principe niets.

Meer informatie

In veel gevallen zal het antwoord op de gestelde vragen afhangen van uw contracten en polissen. Wij geven u daarom graag antwoord op vragen over de voorbereiding op en het beperken van potentiële risico’s voor uw bedrijf. Neem contact op met onze specialisten mr. drs. Reinier W.L. Russell (reinier.russell@russell.nl en 020 – 301 55 55), mr. Jan Dop (jan.dop@russell.nl en 020-301 55 55) of mr. Priscilla C.X. de Leede (priscilla.deleede@russell.nl en 020-301 55 55). Voor tips en actuele informatie kunt u onze webpagina over het coronavirus raadplegen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.