Geschiedenis van Black Friday

30 oktober 2020 14:38

Geschiedenis van Black Friday

Iedereen heeft wel al eens gehoord van Black Friday en inmiddels mag het ook wel duidelijk zijn dat er op deze dag vooral in de Verenigde Staten enkele stevige kortingen worden gegeven op een groot assortiment aan producten. Veel mensen hebben er evenwel geen enkel idee van hoe deze dag precies is ontstaan. Black Friday beschikt in ieder geval over een Amerikaanse roots die langzaam maar zeker ook haar weg blijkt te vinden naar andere delen van de wereld. Ook in Nederland en België wint de dag na Thanksgiving dan ook behoorlijk een populariteit. Winkels pakken dan ook steeds vaker op deze dag uit met kortingen die je anders nooit voor mogelijk durft te houden. Ben je ook geïnteresseerd in de geschiedenis van Black Friday? Lees dan snel verder en kom er alles over te weten!

Hoe is de naam Black Friday ontstaan?

Voor het ontstaan van de naam Black Friday moeten we waarschijnlijk terug gaan naar de Amerikaanse stad Philadelphia in het jaar 1965. Toen werd dook deze naam voor het eerst op als verwijzing naar de enorme drukte die er in de stad heerste op de dag na Thanksgiving. Dit zou een link kunnen betekenen met zwarte zaterdag die in Europa vaak wordt gebruikt om te verwijzen naar de enorme drukte die ontstaan wanneer mensen massaal met de auto naar hun vakantiebestemming trekken. Of dit gegeven daadwerkelijk aan de basis ligt van de benaming Black Friday vandaag de dag is nog maar zeer de vraag. Het is namelijk zo dat er een nieuwe theorie de kop opstak in 1981.

Toen werd er aangegeven dat de dag na Thanksgiving de eerste dag was waarop winkels uit de rode cijfers en dus “in het zwart” zijn geraakt. In de Verenigde Staten worden verliezen altijd met rode inkt in een boek opgetekend terwijl winst niet in het blauw, maar in het zwart wordt geschreven. De stelling dat de dag na Thanksgiving de eerste dag is waarop er winst wordt geboekt is tegenwoordig uiteraard niet correct, want de detailhandel kan het hele jaar door winst boeken, maar het wijst wel op het enorme economische belang dat de kerstperiode met zich meebrengt.

Het concept van Black Friday

Hoe Black Friday precies is ontstaan is een beetje koffiedik kijken. Er bestaan namelijk verschillende theorieën. De week voor Thanksgiving wordt traditioneel door zowel Amerikanen als Canadezen gevierd met de nodige parades. Tijdens de negentiende eeuw besloten heel wat warenhuizen hier op in te spleen door uit te pakken met grootse sponsoringen tijdens de parades. Hier gingen uiteraard de nodige reclamecampagnes mee gepaard. Vervolgens konden ook de retailers dit niet zomaar voorbij laten gaan waardoor ze er voor kozen om uit te pakken met aanzienlijke kortingen op hun standaard prijzen. De eerste dag van de week die er al snel om bekend stond de beste periode te zijn voor het in huis halen van de nodige kerstaankopen viel op de dag na Thanksgiving. Wellicht is op deze manier Black Friday echt ontstaan. Hoe dan ook, de black friday deals zijn vaak niet te evenaren.

Officiële vakantiedag

De dag na Thanksgiving is vandaag de dag in 24 van de 50 Amerikaanse staten een officiële vakantiedag. Dit moet er voor zorgen dat alle werknemers over de mogelijkheid beschikken om extra voordelig hun kerstaankopen te doen. Dit is er uiteraard niet zomaar gekomen. Oorspronkelijk was immers uitsluitend Thanksgiving een officiële vakantiedag en moesten de mensen de volgende dag gewoon naar hun werk om dan het weekend in te kunnen zetten. Vandaag de dag is dat dus in heel veel Amerikaanse staten niet langer het geval. Er wordt ook verwacht dat er de komende jaren nog meer staten voor zullen kiezen om deze dag als officiële vakantiedag te herkennen. Het economisch belang van Black Friday is namelijk zo groot geworden dat er niet meer naast kan worden gekeken.

Uitbreiding van Black Friday naar het buitenland

Door de jaren heen hebben verschillende grote warenhuizen, kleine winkels en zelfs webshops de enorme populariteit van Black Friday in de Verenigde Staten proberen te gebruiken om zelf hun verkopen een extra boost te geven. Ook in Nederland en België is dat het geval. Het moet evenwel gezegd dat de kortingen bij ons nog steeds een behoorlijk stuk lager liggen. Bovendien hebben nog lang niet alle winkels er voor gekozen om mee op de kar te springen wat er voor zorgt dat het soms een beetje zoeken is naar interessante aanbiedingen op deze dag. De algemene veronderstelling is wel dat Black Friday naar de toekomst toe verder zal worden uitgebreid waardoor je ook in tal van andere landen zal kunnen genieten van extra aantrekkelijke kortingen op de dag na Thanksgiving.

Bron: http://black-fridaydeals.nl/

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.