Wat gaan we rijden?

16 oktober 2019 13:49

Wat gaan we rijden?

Wat gaan we rijden? De vraag is prangender dan die naar het model of het merk, zelfs dan die naar het leasen of kopen of delen. Anno 2019 lijkt het of het autorijden volledig nieuw wordt uitgevonden. Hoe zien uw klanten hun eigen autobos door de bomen van elektrisch, waterstof, hybride of fossiel?

Tekst: Jeroen Kuypers

Iedereen heeft de mond vol over elektrisch rijden en het is een feit: de elektromotor is aan een imposante opmars bezig. De overheid stimuleert het elektrisch rijden nadrukkelijk, onder meer met een nog altijd zeer lage bijtelling. Ook in het Klimaatakkoord is de elektromotor omarmd. Bedrijven als Fastned plaatsen Nederland vol met laadpalen en andere ‘hulpmiddelen’ en nagenoeg alle automerken investeren miljarden om elektrische modellen op de markt te brengen. De echte hausse hierin moet nog komen en toch lijkt nieuwkomer Tesla nu al de winnaar. Het is of alle traditionele merken te lang hebben gewacht en het bedrijf van Elon Musk een gevaarlijke voorsprong hebben gegeven. Ondanks alle financiële en productietechnische moeilijkheden groeit de vraag naar deze nu al iconische auto’s. In de VS is die zelfs al zó groot, dat eigenaren van recente luxe modellen van Duitse wagens hun bolides en masse inruilen voor een Tesla. Het tweedehands aanbod in dit segment groeit, de vraag stagneert, de prijs keldert.

Hybride blijft

Voor een ondernemer opent dat perspectieven. Anticiperen op de toekomst kun je zowel technologisch als financieel doen. De benzine en vooral de dieselauto is aan het ‘uitfaseren’, maar tot die tijd moet de markt nog heel wat van deze wagens verwerken en je hoeft geen rekenwonder te zijn om te beseffen dat de prijs van deze auto’s alleen maar omlaag kan gaan. Benzinestations zijn ook niet van vandaag op morgen verdwenen. ‘De olie raakt toch op!’ riepen de sombermansen vijftig jaar geleden, maar hun voorspellingen moeten nog altijd uitkomen. En dus is ook de hybride wagen een verstandige optie. De autofabrikanten hebben al jaren langer ervaring met deze categorie voertuigen, de voordelen zijn duidelijker, ook fiscaal, en de gemeenten zullen wel uitkijken deze wagens uit hun centra te weren. Dure brandstof? Ook hier speelt vraag en aanbod. Naarmate het elektrisch rijden exponentieel toeneemt zal de vraag naar benzine en diesel dalen en zullen de oliemaatschappijen toch van hun voorraden af moeten.

Waterstof in de lift

Maar vlak ook de waterstof niet uit. Twintig jaar terug leek deze vorm van aandrijving dé toekomst. Helaas bleef het bij dit wenkend perspectief. In München stond één station waar je waterstof kon tanken en je had één merk dat een model op deze brandstof op de markt had gebracht, BMW. Dat schoot niet op. Nu zit waterstof toch in de lift. In elke provincie verrijzen tankstations en een aantal automerken heeft al aangekondigd volgend jaar een model op de markt te brengen. Waterstof is niet alleen even schoon als elektrisch, de ecologische voetafdruk is ook een stuk kleiner als de stroom uit windmolens of zonnepanelen komt, en er hoeven geen zware accu’s vol kostbare grondstoffen voor te hoeven gemaakt.

Op hun mobiliteitslijf geschreven

We bevinden ons op een kruispunt met vele afslagen. Het is zeker dat we de fossiele aandrijving achter ons gaan laten, maar hoe snel is niet duidelijk, en voor welk duurzaam alternatief evenmin. Alle opties staan open. Dit is een grijze periode waarin de ondernemer voordelen kan verkrijgen die er over enkele jaren niet meer zijn, en waarin u hem als aanbieder echt maatwerk kunt bieden. Hoe brengt u hem hiervan op de hoogte? Daarvoor is Het Ondernemersbelang een zeer geschikt online medium. Bespreek met onze medewerkers hoe u via onze uitingen uw potentiële klanten kunt benaderen met een aanbod dat op hun mobiliteitslijf geschreven is. Want hoe schoon het autorijden ook gaat worden, in elke aandrijvingsversie heeft de wagen een stuur en vier wielen en moet hij de inzittenden van A naar B blijven brengen.

Hogere bijtelling elektrisch rijden vanaf 2020

Hoewel elektrisch rijden financieel nog steeds erg aantrekkelijk is ten opzichte van rijden op fossiele brandstoffen, veranderd dit zo langzamerhand wel. Vanaf 2020 wordt het percentage bijtelling verhoogd van 4% naar 8%. De bijtelling wordt daarna in stappen opgehoogd naar 12% over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde in 2021, 16% in 2022 en 17% in 2025. Vanaf 2026 geldt voor een elektrische auto dezelfde bijtelling van 22% als voor een gewone auto. Het loont als ondernemer dus om juist dit jaar nog een elektrische wagen aan te schaffen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.