Duurzame schoonmaak anno 2020: steeds meer verduurzaming te zien binnen het facilitair management

6 juli 2020 15:58

Duurzame schoonmaak anno 2020: steeds meer verduurzaming te zien binnen het facilitair management

Duurzaamheid is een begrip dat steeds meer voorkomt binnen de meest uiteenlopende organisaties en bedrijven. Of het nu gaat om een school, een camping of een accountantskantoor: directies van allerlei instanties hechten anno nu grote waarde aan groene initiatieven. En vooral hygiëne is een belangrijk aandachtspunt, mede ingegeven door de huidige coronacrisis. Het facilitair management speelt in dit alles een grote rol.

Bedrijven en organisaties doen dit overigens niet uitsluitend voor zichzelf. Ze beantwoorden daarmee aan de vraag die vanuit de maatschappij lijkt te verrijzen: een vraag naar meer duurzaamheid en bewuste, te verantwoorden keuzes. Mede daardoor heeft het Nederlandse bedrijfsleven zich tot dusver van haar innovatiefste kant laten zien. Het facilitair management binnen verschillende organisaties is bijvoorbeeld volop bezig geweest met afvalmanagement: het scheiden en hergebruiken van afval én het gebruik van biologisch afbreekbare producten. Watermanagement is een ander, tot dusver goed ingevuld aandachtspunt, waarbij alles draait om het hergebruik en recyclen van water. En ook de dimensie gezondheid wordt benut: er is aandacht voor de promotie van een duurzame levensstijl onder werknemers.

Kansen

Dat neemt niet weg dat er ook nog een hoop terreinwinst is te boeken voor duurzame innovaties. De meeste winst valt te behalen op het gebied van de inkoop van circulaire producten: items met een zogenoemd duurzaamheidskeurmerk, welke compleet recyclebaar zijn. Ook het gebruik van sensoren is nog tamelijk onderbelicht. Je kunt daarbij denken aan lichtsensoren die ook weer bijdragen aan een verbeterd, duurzaam energiemanagement. Het nieuwe rijden is een ander punt van aandacht, hoewel dit door de coronacrisis aardig is aangewakkerd: mensen blijven nu meer thuiswerken. Een goede ontwikkeling, want daarmee wordt er minder gereisd en wordt de uitstoot gecompenseerd.

Beleid

Als gevolg van de trend is er meer aandacht dan ooit voor duurzaamheid en is het begrip volledig ingebed in verschillende bedrijven. Werknemers en klanten hebben het dan ook geaccepteerd en zijn volop bezig met vernieuwingen. Wel ontbreekt het meestal nog aan een duidelijk beleid. Ideeën en overtuigen zijn er dus volop, maar de concrete doorvertaling laat nog even op zich wachten.

Dit artikel is gebaseerd op het benchmarkrapport facilitaire innovatie van CSU.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.