CO2-compensatie, duurzaamheid en greenwashing. Wat betekenen deze zaken voor uw onderneming?

3 december 2020 12:18

CO2-compensatie, duurzaamheid en greenwashing. Wat betekenen deze zaken voor uw onderneming?

Corekees | Joost Commissaris

Duurzaamheid, greenwashing en CO2-compensatie in relatie tot ondernemers. Hoe kunnen fouten voorkomen worden? Is het belangrijk om met duurzaamheid bezig te zijn? Kan CO2 op een veilige manier gecompenseerd worden?

DUURZAAMHEID

Het belang van duurzaamheid voor ondernemingen?

Duurzaamheid is een hot topic - door de opwarming van de aarde letterlijk. Het gaat hier om een te hoge uitstoot van CO2. Een groot deel van deze uitstoot wordt veroorzaakt door de productie en consumptie van consumentengoederen. Bedrijven spelen hierin een belangrijke rol. Daardoor mag het niet verbazen dat 81% van de consumenten het bedrijfsleven verantwoordelijk stelt voor klimaatverandering. Hierdoor zullen consumenten eerder kiezen voor een bedrijf dat zich actief bezighoudt met duurzaamheid.

Ook blijkt uit een onderzoek van Deloitte dat jongere medewerkers veel waarde hechten aan een milieuvriendelijk beleid. Reden des te meer voor een ondernemer om met zijn tijd mee te gaan.

REGELS OVER HET KLIMAATBELEID

Wat gaat er in de komende jaren veranderen?

Om verdere klimaatverandering te voorkomen, moet de uitstoot van broeikasgassen teruggedrongen worden. Deze zogeheten ‘klimaattransitie’ kan eigenlijk alleen plaatsvinden als landen samenwerken. Daarom is er in 2016 het VN-klimaatakkoord van Parijs ontstaan. Het akkoord tussen 28 lidstaten van de EU is in 2020 van start gegaan. Het voornaamste doel is om de opwarming van de aarde binnen de 1,5 graden stijging te houden. De eerste afspraak is om in 2030 de uitstoot met 40% te hebben verminderd ten opzichte van 1990.

GREENWASHING

Hoe kan ik als bedrijf duurzaamheid uitstralen?

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat er een daadwerkelijk bijdrage geleverd wordt aan het verduurzamen van de wereld. Maar hoe valt dit te communiceren naar de klanten? Zorg allereerst ervoor dat iedereen van het bedrijf ‘on board’ is. Het management kan wel duurzaam willen zijn, maar als de medewerkers alsnog hun rotzooi op straat gooien of alles printen schieten we er niets mee op.

Het tweede belangrijke punt is er zeker van zijn dat het verhaal 100% klopt. Een veel voorkomend probleem is ‘greenwashing’. Dit is doen alsof je duurzaam bent om er geld mee te verdienen, maar eigenlijk helemaal niet duurzaam zijn. Consumenten letten hier steeds strenger op en het onterecht claimen dat je duurzaam bent kan leiden tot een boycot-cultuur.

Greenwashing wordt meestal verdoezeld door:

  • De afleidtechniek: Hierbij wordt er op een bepaald aspect van het product veel aandacht gevestigd als duurzaam, terwijl de keten achter het product allesbehalve duurzaam is.
  • Vaagheid: Er wordt vaak erg vaag met duurzaamheid omgegaan. Vaak worden er dan termen als ‘natuurlijk’ en ‘eerlijk’ gebruikt. Als consument kun je hier eigenlijk niets uit opmaken.
  • Gebrek aan bewijs: Als een bedrijf beweert duurzaam bezig te zijn, maar er eigenlijk niks te vinden is over de manier waarop.

Een duurzaam bedrijf promoten? Stel dan altijd de volgende vragen:

Is mijn claim concreet? Zo, ja wat voegt dit toe voor mijn klanten? Kan ik bewijzen wat ik doe? En als laatste: wordt de duurzaamheid niet gebruikt om een slecht deel van de keten buiten het licht te houden?

CO2 COMPENSEREN

Wat is de juiste manier van CO2-compensatie?

Zoals in de vorige alinea benoemd; duidelijkheid en transparantie staan voorop. CO2-compensatie lijkt een makkelijke tool in de weg naar duurzaamheid. Maar helaas is niets minder waar. Het is belangrijk hoe een onderneming omgaat met CO2-compensatie.

Een gevaar van CO2-compensatie is dat bedrijven niet veranderen door CO2 te compenseren. Het afkopen van CO2-uitstoot wordt gedaan door het aanschaffen van CO2-credits. Dit is vaak meer uitstellen dan oplossen. Daarom is de correcte manier om als onderneming aan CO2-compensatie te doen: zorg ervoor dat er alles aan is gedaan om de huidige CO2-uitstoot te reduceren. Voor wat er dan overblijft, kan het investeren in CO2-compenserende projecten een goede zaak zijn.

COREKEES: HET CO2-COMPENSERENDE BOS DAT GROEIT

Hoe dan?

Zoals eerder verteld, is het niet realistisch dat alle bedrijven in de aankomende jaren CO2-neutraal worden. Voor deze uitstoot zou CO2-compensatie een handig hulpmiddel zijn om klimaatneutraal te worden. De Pongamiaboom van Corekees neemt gemiddeld meer CO2 op dan een normale boom. Een normale boom absorbeert gemiddeld 25kg CO2 per jaar, de Pongamiaboom gemiddeld 44kg. Aan de bomen groeien noten die voor 40% uit olie bestaan. Deze olie wordt verkocht aan oliemaatschappijen om duurzame brandstof van te maken. Het geld wat hieruit terugvloeit zal worden geherinvesteerd in bomen (of als rendement uitgekeerd aan de bomenkoper). Zo groeit het bos mee en neemt het steeds meer CO2 op. Meer weten? Neem contact met ons op voor een duurzaamheidsconsult.

Corekees.com

Tel. 020 244 0311

Email. info@corekees.com

Stationsplein 45

3013 AK Rotterdam

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.