Is het klassieke visitekaartje achterhaald?

19 april 2021 15:59

Is het klassieke visitekaartje achterhaald?

Er wordt wel eens gezegd dat het klassieke visitekaartje passé is. Het zou enkel oude zakenlui zijn die het papieren visitekaartje nog gebruikt, maar daar heb ik zo mijn twijfels bij. Visitekaartjes worden nog elke dag gebruikt, zelfs meer dan vroeger. Er zijn inderdaad heel veel internetbedrijven bijgekomen die geen visitekaartjes gebruiken. Voor hen is de website een visitekaartje. Toch zijn er nog steeds veel meer fysieke bedrijven, waarbij het visitekaartje nog steeds een belangrijke rol speelt.

Waarom visitekaartjes zo populair blijven

Er zijn heel wat redenen waarom je wel degelijk nog papieren visitekaartjes op zak zou moeten hebben. De belangrijkste ligt volgens mij voor de hand: om een ander te tonen wie je bent. Uiteraard kan je wel zeggen tegen iemand dat je voor een bepaald bedrijf werkt, maar niemand zegt dat die persoon dat gaat onthouden? Critici halen dan het argument aan: “Ooit al van een smartphone gehoord?”, maar ook dat is niet zo relevant. Hoe onprofessioneel zou het overkomen om je voor te stellen aan de hand van je LinkedIn profiel, of erger nog: via je Facebook account.

Visitekaartjes bestellen doe je trouwens niet alleen om jezelf kenbaar te kunnen maken. Je doet het net zo goed om de mensen af en toe aan je te herinneren. In tegenstelling tot reclamebrochures, verdwijnen visitekaartjes niet meteen in de vuilbak. De meeste mensen steken een visitekaartje weg in hun portemonnee of in hun jaszak. Het voordeel voor jou, is dat ze het kaartje op een later tijdstip in hun leven weer te zien zullen krijgen. In sommige gevallen diezelfde avond nog, in andere gevallen een aantal weken later en soms zelfs vele jaren later. Toch mist dit kleine kaartje zijn effect niet, want uit nieuwsgierigheid gaat men allerlei zaken opzoeken.

Een visitekaartje komt misschien niet meteen bij een miljoenenpubliek terecht, maar één klant kan de juiste zijn. Een visitekaartje wordt normaal gezien pas gegeven na een persoonlijk contact. Daardoor kan je vooraf al zien of die persoon echt geïnteresseerd is om zaken te doen met je bedrijf. Om die eenvoudige reden, heeft een visitekaartje een veel hogere conversie dan een brochure. Mensen hebben meteen het gevoel alsof ze je kennen, dus de kans is groot dat ze je zullen contacteren als ze je nodig hebben.

Mond tot mond reclame

Het belang van een visitekaartje geldt niet enkel voor de mensen uit de grote zakenwereld. Ook kleine bedrijfjes, zoals bijvoorbeeld een bakker of een haarkapper, kunnen er veel voordeel uit halen. Een visitekaartje wordt namelijk ook gebruikt tijdens de mond tot mond reclame. Heel veel klanten zullen bij hun lokale handelaar een visitekaartje meenemen, ook al kennen ze die zaak al jaren. De reden waarom ze dat doen, is heel eenvoudig. Komen ze een andere persoon tegen en raken ze aan de babbel over een onderwerp dat betrekking heeft op jouw zaak? Dan zal het visitekaartje gegarandeerd worden doorgegeven. Mocht je zelf je gegevens verspreiden, dan zou dat geen effect hebben. Omdat ze de gegevens echter krijgen van iemand die ze vertrouwen, is de kans groot dat ze zonder nadenken bij je langs komen. Op die manier betalen visitekaartjes zichzelf makkelijk en snel terug.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.