Hoe verkoop ik net zo goed in een online meeting, als in het echt?

3 maart 2021 16:19

Hoe verkoop ik net zo goed in een online meeting, als in het echt?

Verkopen is een vak apart, dat weet iedereen inmiddels wel. Het is de klik, het gunnen, maar ook zeker het luisteren én lezen van je (potentiële) klant. Maar hoe doe je dat, wanneer je elkaar alleen maar online ziet? Hét dilemma van iedereen in een commerciële rol anno 20/21. Hierbij dan ook aan paar Do’s & Dont’s voor je op een rij:

Do’s:

1. Zorg dat je op tijd bent.

Ben je normaliter 10 minuten te vroeg? Meld je dan nu ook 10 minuten van tevoren al in je online meeting. Zet de Powerpoint klaar, zorg dat je geluid werkt en pak je koffie. Niets is zo erg als wanneer je in je online meeting komt geracet terwijl je potentiële klant al klaar zit op jou te wachten.

2. Doe een voorstelrondje.

Laat iedereen zich even voorstellen en wees geïnteresseerd. Laat ze niet alleen vertellen, maar voer ook echt een oprecht gesprek, zoals je in real life ook zou doen. Vraag dan ook meteen even naar hun verwachtingen van de online meeting en neem die input mee tijdens je online meeting & presentatie.

3. Deel je scherm zo kort mogelijk.

Wil je een Powerpoint presenteren? Of wil je een demo geven van jouw oplossing? Doe dit dan zo beknopt mogelijk. Doordat je jouw scherm deelt en hierop bezig bent, is het bijna onmogelijk om ook op je klant te letten. Beperk deze tijd dan ook zoveel mogelijk en richt je zoveel mogelijk op de mens achter het scherm.

4. Zet jezelf uit.

Vaak zie je de ogen heen-en-weer schieten op het scherm. Dit komt omdat mensen geneigd zijn, vooral naar zichzelf te kijken. Hoe verleidelijk dit ook is, zet je scherm alleen op je klant en focus je daarop. In real live zet je immers ook niet een spiegel ernaast toch?

5. Hou je camera ten allen tijde aan.

Het is een open deur, maar het is verbazingwekkend hoeveel mensen hun camera uitzetten. Hou hem aan, dat is wel zo netjes en beschaafd, punt.

Dont’s:

1. Denken dat niemand je ziet.

Helaas…niets is minder waar. Je voelt je onzichtbaar achter je scherm, maar je bent het niet. Peuter niet in je neus, pluk niet te veel aan je pen en gebruik geen tandenstoker; je klant kan je écht zien.

2. Te veel achtergrond herrie veroorzaken.

Doordat je audio anders is dan wanneer je in een vergaderruimte zit, zul je wat meer bewust moeten zijn van jouw handelingen. Een mooi voorbeeld is het roeren in een kopje. Dit kan erg vervelend zijn voor de klant wanneer jouw roer-manoeuvre vlak boven de microfoon plaats vindt en voor flink wat herrie zorgen aan de andere kant.

3. Zenden, zenden, zenden.

Het valt mij op dat online de meeste verkopers écht alleen maar praten. Waak hiervoor. Blijf communiceren, vraag feedback en check regelmatig in bij je klant. Juist wanneer je alleen online elkaar spreekt, is het van groot belang om te weten of wat je doet, ook het juiste is.

4. Je klant onderdeel maken van je huishouden.

Ik weet het, het is vrijwel onmogelijk om dit 100% gescheiden te houden in deze barre tijden, maar probeer het wel. Ga ergens zitten waar je de deurbel niet kunt horen, waar de postbode niet op je raam blijft bonken totdat je opendoet, of waar je geen wasmachine op volle kracht zijn centrifuge rondje hoort doen. Dit leidt gigantisch af voor beide partijen.

5. Van jouw verkoopproces afwijken.

Last but not least; hou je aan je plan! Als het jouw manier van werken is, om na elke meeting direct een catch-up moment in te plannen, doe dat nu dan ook. Laat je niet van de wijs brengen doordat online anders werkt of je minder interactie hebt met de klant. Stick to your plan. De communicatiemethode is anders, maar jouw verkooptalent is ongewijzigd.

Happy Hunting!

Armanda

Armanda Kusse

Country Sales Manager – Lime CRM - www.lime-technologies.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.