Zo word je in 10 stappen een PR-goeroe

9 september 2020 13:15

Zo word je in 10 stappen een PR-goeroe

Steeds meer bedrijven zien in eigen content dé manier om met klanten te communiceren. Daarmee neemt de strategische waarde van PR verder toe, zo concluderen Christine van der Linden en Carla de Barros Barbosa in de 2e, herziene versie van hun boek 'De PR-factor'. Die is vanaf 15 september verkrijgbaar. 

Content is king. Maar met content die door andere media wordt overgenomen ben je pas echt de koning te rijk. Het zijn deze relevante merkverhalen waarover het in 'De PR-factor' gaat. In het boek laten Van der Linden en De Barros Barbosa zien hoe je dit concreet en stapsgewijs aanpakt. Met praktische tips, nieuwe inzichten, modellen, een 10-stappenplan en veel aansprekende voorbeelden. Het boek geeft antwoord op vragen als: hoe bepaal ik welke content goed aansluit bij mijn bedrijf of merk, hoe formuleer ik de juiste kernboodschap en hoe maak ik deze nieuwswaardig? 

De PR-factor is voor iedere professional die communicatie en PR strategisch wil inzetten. "Voorbeelden uit de praktijk laten keer op keer zien dat je met interessante merkverhalen je bedrijfsreputatie versterkt", zegt Christine van der Linden. "Wij geven aan hoe je content maakt over je eigen merk die zo relevant is dat klanten en media die als vanzelf willen delen. PR is altijd en overal aanwezig. Je kunt er zelf de regie in nemen en PR succesvol inzetten om jouw bedrijf of merk te laten groeien''.

Een plan van aanpak

Goede bedrijfscontent die trending wordt op sociale media. Die tienduizenden keren wordt geliket en zelfs redacties de moeite waard vinden. Dat is content die de reputatie van je merk een stevige boost geeft. Zelden zijn die inspanningen het resultaat van toevallige omstandigheden, veel vaker zit er een gedegen plan van aanpak achter. "In 'De PR-factor' lezen professionals hoe dat in de praktijk werkt. We hebben ontdekt dat vier elementen hierin vaak een belangrijke rol spelen: actualiteit, verrassing, aansprekende dragers en mogelijkheid tot identificatie", zegt De Barros Barbosa. 

Succesvolle voorbeelden 

Succes-cases die in het boek worden behandeld zijn onder meer het 50-jarig bestaan van Transavia, de campagne 'Wees Lief voor Elkaar' van Sesame Workshop en de spectaculaire operatie op open zee waarbij een cruiseschip op het zware ladingsschip BOKA Vanguard van Boskalis geladen is. Stuk voor stuk voorbeelden van merken die met een geregisseerde PR-aanpak veel succes oogsten. De Barros Barbosa wijst erop dat werken aan een sterke reputatie betekent dat je steeds regie houdt over je boodschap. "Het corporate message house is daarbij een handig hulpmiddel. Hierin leg je de belangrijkste boodschappen vast, inclusief een stevige onderbouwing." 

Een consistente boodschap 

Hoe formuleer ik de juiste boodschap? En waar communiceer ik deze vervolgens? Het zijn vragen als deze waarop 'De PR-factor' een antwoord geeft. "Je komt er als merk niet mee weg om weinig tot niet te communiceren, klanten pikken dat simpelweg niet. Nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen volgen elkaar bovendien in rap tempo op en die combinatie maakt het voor merken steeds moeilijker om een consistente boodschap de wereld in te slingeren. De PR- factor helpt ze daarbij", zegt Van der Linden.  

Jouw merk in de media 

Ook leren lezers hoe journalisten denken en hun nieuwsaanbod afwegen. De PR-factor is daarmee ook onmisbaar leesvoer voor marketeers en communicatieprofessionals die hun boodschap willen teruglezen in krantenkolommen en magazines, op blogs en andere nieuwssites. 

John van Schagen, BNR-journalist

"Wij kijken naar de afzender. Wanneer er een vrij sterke commerciële boodschap achter zit, kan het een reden zijn om niks met het bericht te doen. Ik moedig dan ook aan om zeker in de eerste twee alinea’s de commerciële boodschap achterwege te laten." 

Murielle van Schaik, influencer

"Merken staren zich wel eens blind op likes en aantallen, in plaats van op het profiel en de stijl van de influencer. Verdiep je in de influencer om te onderzoeken of de match goed is."

Voorinschrijven voor De PR-factor is mogelijk via www.uitgeversgroep.nl/PR-factor. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.