Weet ik wat de klant denkt?

10 november 2020 13:06

Weet ik wat de klant denkt?

Als ondernemer blijf je altijd zoeken naar nieuwe en bijzondere manieren om je te onderscheiden van de concurrent. Je wilt positief opvallen en daarmee verzekeren dat klanten en bezoekers jou weten te vinden op de momenten dat jij ze van dienst zou kunnen zijn. Fysieke winkels of ondernemingen kennen veel manieren om de klant te verleiden. Door duidelijk te maken wie je bent en wat je kunt bieden zet je de eerste stap om voorbijgangers te verleiden. Opvallen is het sleutelwoord, op een ludieke maar smaakvolle manier een plekje veroveren in het hoofd van de consument. Als schoenmaker kan dit met een gigantische schoen aan de gevel, of als tennishal met een megaracket, maar hoe zorg je nu dat jouw onderneming opvalt op het wereldwijde web?

Dit lijkt haast onbegonnen werk, het aanbod is enorm en de concurrentie vaak moordend. De tijd dat alleen een werkende webwinkel al voldoende was om klanten te krijgen ligt alweer even achter ons. Online onderscheidend zijn is nu moeilijker dan ooit doordat de concurrentie soms wel van alle kanten lijkt te komen. Maar tegelijkertijd was de beloning voor degenen die wel boven het maaiveld uitsteken nog nooit zo hoog als nu. Hoe zorg je nu dat jij wordt gevonden door degenen die zonder het te weten naar je op zoek zijn? Hoe overtuig je een klant dat jij de juiste keuze bent, terwijl honderden andere ondernemers precies hetzelfde proberen? Hoe bereik je de klant en zorg je ervoor dat jij überhaupt een kans krijgt om je meerwaarde te bewijzen?

Denk niet te moeilijk, verplaats je in de klant!

Als ondernemer ben je vaak heel wat langer bezig dan de gemiddelde werknemer. De grens tussen werk en privé vervaagt ongemerkt snel en al snel vullen de dagen zich met alle mogelijkheden en risico’s die het ondernemen met zich meebrengt. Eigenlijk is het hierdoor niet meer dan logisch dat je langzaam het perspectief van de klant verliest. Wat voor jou logisch en duidelijk lijkt kan bij een potentiële klant heel anders overkomen! Vergeet daarom niet om af en toe even in de schoenen van je doelgroep te gaan staan. Probeer maar eens per artikelgroep of afzetmarkt de vraag van de klant te formuleren en stel jezelf de juiste vragen. Weet ik wat de klant denkt? Of denk ik dat ik dat weet? Wat verwacht ik dat de klant zoekt? en wat zoekt hij nu eigenlijk echt? En vindt hij dat wel bij mij?

Stel, ik wil als haardenspeciaalzaak een specialistische doorkijk gashaard promoten. Is dan een banner op Marktplaats met de algemene term ‘gaskachel’ de manier om de juiste klant te vinden? Of kan ik beter investeren in de precieze combinatie van zoekwoorden, om zo zeker te weten dat ik wordt gevonden door de enkeling die exact zoekt wat ik te bieden heb? Vragen die deels kunnen worden beantwoord met een zoekwoordenonderzoek, maar bij lange niet allemaal!

Ook als uw onderneming in een heel andere branche actief is liggen er kansen. Stel dat u bijvoorbeeld een bedrijf heeft dat is gespecialiseerd in professionele gevelreiniging. Zou het dan effectief zijn om zichtbaar te zijn op particuliere websites? Misschien schat u de informatiebehoefte wel verkeerd in en verliest uw boodschap aan waarde omdat hij niet aansluit op de vraag van uw doelgroep. Denkt uw klant bij gevelreiniging: prijs en informatie? Of ligt de focus meer op kwaliteit en is voor uw klant maar 1 ding belangrijk, en dat is dat de specialist dichtbij woont en snel klaar is?

Elke branche heeft zo zijn eigen valkuilen. Vaak schatten we het kennisniveau van onze doelgroep te laag in, of juist weer veel te hoog!

Neem de proef eens op de som en vraag uw familie en uw sociale netwerk eens om raad. Hoe kijken zij tegen uw dienst of product aan? Waar zouden zij naar kijken wanneer ze behoeftes hebben die uw onderneming vervult? Denkt u te moeilijk en te gespecialiseerd? Of spreekt u de taal van uw doelgroep nog steeds vloeiend? Soms komen de beste ideeën uit onverwachte hoek en van een onverwachte bron! Sta hiervoor open en ontdek met minimale moeite soms enorme verschillen! Heeft u al bedrijfsblindheid opgelopen? Of voelt u uw doelgroep nog feilloos aan? Test het zelf!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.