Even de volle aandacht krijgen

9 juli 2020 13:48

Even de volle aandacht krijgen

Wie reclame zegt, lijkt tegenwoordig automatisch het voorvoegsel ‘online’ erbij te denken. Iedereen heeft een smartphone, dus iedereen ziet je reclame-uiting. Helaas, Google en Facebook zorgen zelf voor een dik rookgordijn, waarbij de best betalende adverteerders boven komen drijven. Maar in de buitenlucht staat er geen betaalmuur tussen uw reclame-uiting en het oog van de passant. Buitenreclame is in veel gevallen stukken effectiever en ook duurzamer dan online reclame.

Nederland is één groot verkeersinfarct, wat een nachtmerrie is voor transporteurs en forenzen maar een gedroomde situatie voor reclamemakers. Op veel plekken passeren dagelijks tienduizenden auto’s en vrachtwagens en stuk voor stuk kunnen ze niet naast de reclameborden kijken. Buitenreclame maakt optimaal gebruik van het moment. Denk maar aan die vrachtwagen met reclame voor een lingeriemerk, waar u eerst minutenlang achter ‘hangt’ en die u daarna over de volle lengte passeert. U kunt het beeld niet wegklikken, u kunt er niet naast kijken. Dat merk vergeet u niet meer. Snelwegen zijn de hotspots maar ook in het straatbeeld zijn er talloze plekken waar dagelijks veel passanten voorbij komen, op kruispunten, langs gebouwen. Hun gevelreclame zijn bij uitstek geschikt om er een reclameboodschap op te etaleren die de aandacht trekt van potentiële klanten.

Flexibiliteit en hergebruik

Is buitenreclame echter niet stukken duurder dan online reclame? Heb ik niet heel veel online advertenties voor één canvasdoek op één bord of aan één gevel? Dat zou vroeger misschien zo zijn geweest maar tegenwoordig wordt de meeste buitenreclame zó ingenieus vormgegeven dat je de onderdelen ervan eindeloos kunt hergebruiken. Buizenconstructies die uitneembaar zijn bieden een grote mate van flexibiliteit en hergebruik. Omdat ze van gerecycled aluminium vervaardigd zijn is er slechts 5% van de energie nodig geweest dan voor de productie van nieuw aluminium. De kwaliteit van gerecycled materiaal is onderhand bovendien even hoog als die van virgin. Fabricage in eigen land tenslotte betekent dat de kosten van transport nog eens beduidend lager zijn. De carbon footprint van buitenreclame is daardoor heel wat lager dan die van online reclame. Al die data hebben namelijk veel energie nodig. De datacenters die de online giganten gebruiken zijn reusachtige energievreters. Eén emailbericht kan evenveel energie verbruiken als vier fluitketels om aan het koken te worden gebracht, en lang niet al die energie is van groene stroom afkomstig.

Verhoogde zichtbaar

Ironisch genoeg zet u met de traditionele buitenreclame een grotere stap naar de circulaire economie dan met de nieuwere online reclame. Maar het belangrijkste argument om voor buitenreclame te kiezen is en blijft de verhoogde zichtbaarheid. De online wereld is een jungle. Iedere adverteerder vecht om een paar seconden de volle aandacht te krijgen van de swipende en klikkende surfer. Maar die online bezoeker van sociale netwerken en websites wordt bestookt met beelden, woorden en geluiden. Zelfs als er op uw advertentie wordt geklikt is de attentiespanne meestal maar kort en vluchtig. Vergelijk dat met de automobilist die een reclamebord buiten passeert en getroffen wordt door de kleurenrijkdom en de pakkende slogan, met de voetganger die zich al wekenlang heeft afgevraagd wat er op die bouwplaats zal verrijzen, met de fietser die voor het stoplicht staat en zijn ogen en aandacht over de omgeving laat zwerven. U wilt niet dat de blik van de potentiële klant over uw zorgvuldig bedachte en uitgewerkte reclame zweeft zonder zich er aan te hechten. Dat is verspilde moeite en weggegooid geld. U wilt even zijn aandacht, maar wel compleet, kort maar krachtig, zodat uw boodschap kan bezinken en daar wortel kan schieten. Daarvoor staat buitenreclame garant, al veel langer dan online reclame, veel effectiever en, sinds de vooruitgang van het laatste decennium, ook veel duurzamer.

Tekst: Jeroen Kuypers

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.