De rol SEO in de customer journey

29 november 2019 12:09

De rol SEO in de customer journey

SEO is belangrijk onderdeel binnen elke online marketing strategie. Dat weet iedereen. Maar de online wereld is groeiend en veranderlijk. Inmiddels zijn het aantal online marketing mogelijkheden talrijk. Denk aan Google Ads, e-mail marketing en social media marketing. Elk kanaal heeft zijn eigen mogelijkheden en zijn ook op verschillende momenten tijdens de customer journey in te zetten.

Je kunt dus heel gericht een kanaal inzetten voor een bepaald punt in de customer journey. Toch wordt vaak SEO hierin vergeten. SEO is juist veelzijdig en kan een grote bijdrage leveren in de customer journey. In deze blog vertellen we je graag meer over de rol van SEO in de customer journey.

SEO & de customer journey

De customer journey bestaat uit verschillende fases. Deze fases doorloopt de klant om tot aankoop over te gaan. Waarschijnlijk ken je het welbekende See, Think, Do, Care model wel. Wanneer je SEO gaat inzetten, zie je ook dat je in elke fase gebruikt kunt maken van deze marketing strategie.

Door jouw doelgroep goede en betrouwbare informatie te geven, zal een klant ook eerder overgaan tot aankoop. Deze informatie baseer je op de vragen en problemen die een klant ervaart. Het gaat hier niet altijd om informatie over het product. Een klant wil graag ook verdiepende en verbredende informatie. Zo begeleid je de klant door de ‘funnel’.

Maak dus content die aansluit op alle vragen en problemen die een klant ervaart. Schrijf deze natuurlijk SEO waardig en zo vergroot je je vindbaarheid, maar draag ook succesvol bij een soepele klantreis. De bezoeker vindt jou in alle fases van de klantreis.

Zet naast SEO ook SEA slim in

Hoewel SEO en SEA absoluut niet hetzelfde zijn, zijn er ook genoeg overeenkomsten. En dat wordt nog wel eens vergeten. Hierdoor zetten veel mensen twee aparte strategieën op. Door juist deze twee marketing kanalen op elkaar af te stemmen, kun je een enorme winst behalen. We geven je graag wat tips;

  • Maak een lijst van de pagina’s die gebruikers hebben bezocht. Optimaliseer deze pagina’s voor SEO, maar pas ook je biedstrategie hier op aan.
  • Door de landingspagina’s met jouw belangrijkste producten en diensten te optimaliseren, verhoog je direct je conversie.
  • Ontdek via jouw Google Ads welke zoektermen van belang zijn en gebruik deze voor je SEO strategie.
  • Zie je via Google Ads dat bezoekers met bepaalde zoekwoorden goed converteren? Neem deze dan ook mee in SEO strategie.

Zo zie je maar dat SEO en SEA elkaar kunnen versterken. Bovendien geeft het je extra inzicht op de customer journey. Analyseer dus ook beide marketingstrategieën met elkaar. Zo zie je kansen voor SEO en SEA.

SEO inzetten naast andere marketingkanalen

Wat het voorgaande al duidelijk heeft gemaakt, is dat SEO goed kan samenwerken met andere marketingkanalen. Zo kun je het ook goed inzetten met social media. Deel content die antwoord geeft op de vragen of problemen van jouw doelgroep. Maar je kunt ook communiceren met jouw doelgroep. Zo verzamel je weer waardevolle informatie voor jouw SEO strategie en de customer journey.

YouTube is na Google de grootste zoekmachine. SEO gaat ook goed samen met YouTube. Jouw doelgroep bereiken via YouTube is niet alleen leuk, maar ook zinvol voor de customer journey. Denk aan video’s met een review over een product of uitleg over een dienst. Dit informeert de klant weer.

Je draagt met YouTube bij aan de customer journey, maar ook aan je vindbaarheid. Want alle video’s worden natuurlijk ook getoond in de zoekresultaten. Dit maakt YouTube een mooie bijdrage aan jouw SEO strategie, maar ook aan de customer journey.

SEO is essentieel

Simpel gezegd kun je SEO prachtig laten samenwerken met andere marketing kanalen. Zet SEO niet los in, maar werk samen en zet het slim in tijdens de customer journey. Immers, kun je SEO gedurende de gehele customer journey inzetten. Zo haal jij het maximale uit jouw marketing budget.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.