Schakelen tijdens de crisis

4 november 2020 12:05

Schakelen tijdens de crisis

Naast de vele restaurants, theaters en reisbureaus is de evenementenbranche een van de zwaar getroffen sectoren tijdens de corona crisis. Nu is de toekomst voor ondernemers in deze branches op dit moment erg onzeker. Toch zijn er lichtpuntjes.

Restaurants die zich storten op het thuisbezorgen van maaltijden zijn redelijk bekend. Maar wat doet een ondernemer die zich hoofdzakelijk bezighoudt met activiteiten die op dit moment geen doorgang vinden?

Wij bezochten Jaap Heijnekamp, in zijn markt met name bekend van de verkoop van satijnlint via de webshops lintenkopen.nl en lintengroothandel.

“Je verkocht tot de uitbraak van Corona veel aan bedrijven werkzaam in de evenementen?”

“Zeker, veel grote organisatoren kopen jaarlijks een aanzienlijk volume aan, met name, satijn lint bij ons. Toen op 12 maart alle evenementen verboden werden, stond bij ons de telefoon ook stil. Maar niet alleen hier is de omzet vrijwel nihil op dit moment. Door de vele Corona regels, die wij trouwens terecht vinden, zijn ook het aantal bruiloften op een hand te tellen. Veel afzeggingen zorgen voor een minimale vraag uit deze hoek. Onze omzetdaling was zo'n 80%.”

“Maar alle kosten lopen door?”

“Ja, afspraken komen we graag na” vertelt Jaap. “Niet alleen naar onze klanten maar ook naar onze leveranciers. Dus er moest wel iets gebeuren. Cashflow is king is mij altijd geleerd. En daar ontbrak het op dat moment aan.”

“Welke actie hebben jullie ondernomen?”

“Op het moment dat de crisis uitbrak zagen we de bui al hangen. We zijn toen gaan nadenken over naar welke producten er een verhoogde vraag zou komen. Het moest iets zijn waarbij we ons netwerk konden gebruiken. Onze kracht ligt met name in de goede contacten met diverse producenten en leveranciers waarmee we goede afspraken kunnen maken over bepaalde uitvoeringen en levertijden. Op dat moment zagen we een sterk stijgende vraag naar twee producten; mondkapjes en keperband.

Het probleem met de eerste was dat het aanbod zeer beperkt was. We kochten op wat er beschikbaar was maar dit was verre van voldoende. Keperband werd gebruikt voor het zelf maken van mondkapjes. We werden door grote organisaties benaderd die vrijwilligers hadden gevonden om deze te produceren. Maar ook veel particulieren, met name in België waar bijna alle winkels ondertussen waren gesloten wisten ons te vinden. We hebben toen veel keperband ingekocht bij groothandels in Nederland en Duitsland en bij producenten in Azië. In de eerste twee maanden steeg onze omzet door deze omschakeling. Een volgende stap is gezet door voor dit product een nieuwe webshop te openen.

De domeinnaam keperband bleek nog beschikbaar en deze hebben we toen gebruikt voor al deze activiteiten.

Later hebben we deze uitgebreid met een apart deel voor bedrijven die grotere volumes van dit product bestellen.”

“En hoe gaan jullie nu verder?”

“Ondertussen wordt er, met name door bedrijven, weer regelmatig lint besteld. Met name de komende feestdagen zijn hier een aanjager van. En onze vaste klanten in andere sectoren blijven gewoon bestellen.

Wel hebben we met dit nieuwe product een extra inkomstenstroom die het gebrek aan evenementen en bruiloften gedeeltelijk kan opvangen.”

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.