Met passie een eigen restaurant

10 oktober 2019 10:05

Met passie een eigen restaurant

Een eigen restaurant beginnen, start met een passie. Een eigen kijk op het bereiden en presenteren van eten en drinken. Een passie wordt omgezet in een visie. Niet elke doelgroep hoeft te kiezen voor jouw product, want je wil je onderscheiden.

Bij een onderneming speelt persoonlijkheid een belangrijke rol. Wat zijn de sterke en zwakke punten? Ben je meer culinair bezig of heb je ook marketing vaardigheden? Probeer een balans op te maken welke deskundigheid je in huis moet halen om succesvol te zijn. Besef dat er meer is dan alleen een goed product aanbieden.

Sfeervolle omgeving

Ambiance is een bepalende factor. Klanten willen niet alleen eten en drinken, maar willen een beleving. Dit wordt vooral bepaald door de inrichting en uitstraling van jouw pand. Ook de locatie is daarbij bepalend. Past jouw culinaire visie in die omgeving? De omgeving moet de  juiste doelgroep oproepen die kiezen voor jouw keukenconcept. De inrichting van een restaurant kun je grotendeels zelf bepalen, maar een omgeving kun je niet zomaar veranderen.

Financiering

Een goede en doordachte financiering zorgt voor een levensvatbaar bedrijf. Een businessplan dient geldschieters te overtuigen. Het starten van een restaurant betekent investeren in een (huur) pand, het inrichten van het restaurant en het zorgen voor een efficiënte keuken. Ook zal er financiële ruimte nodig zijn om een adequate marketing te voeren. Er zijn slimme manieren om de aanschaf te spreiden zoals lease-mogelijkheden. Of het nu gaat om broodsnijmachines, doorschuifvaatmachines, koel en kooksystemen, professionele horeca apparaten zijn per maand te betalen.

Marketing

Een goede marketing is misschien wel de belangrijkste succesfactor voor een restaurant. Zonder marketing geen klanten die jouw restaurant binnen stappen, maar kiezen voor de concurrent. Voor een zelfstandige ondernemer zijn er een scala aan mogelijkheden waarmee je een groot bereik kunt realiseren. Door optimaal in te zetten op SEO en social media. Instagram is een goed medium om met gasten te communiceren. Facebook is vooral geschikt om jouw gastenbestand te informeren.

Een aparte menukaart, uitstekende kwaliteit van het eten, de juiste locatie en kennis hebben van de doelgroep die jij graag binnen krijgt zijn de ondernemers ingrediënten. Samen met een uitgekiend marketingplan met een goed werkende website met de juiste content en maximaal gebruik van social media. Mensen worden geprikkeld als iets uniek is. Of het nou over eten of over ecologisch verantwoorde producten gaat. Mond-tot-mond reclame gebeurt pas als jij je gasten een onvergetelijke ervaring biedt wat de klanten willen delen met anderen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.