Een product heeft bestaansrecht als het een probleem oplost. Is het zo makkelijk?

26 mei 2020 11:43

Een product heeft bestaansrecht als het een probleem oplost. Is het zo makkelijk?

Het in de markt zetten van een product heeft de grootste kans van slagen als dat product het probleem van een klant oplost, een antwoord geeft op een vraag of het leven van mensen makkelijker maakt. Easy! Toch komt er meer bij kijken.

De auto is uitgevonden om mensen in de gelegenheid te stellen grotere afstanden af te leggen. Economisch noodzakelijk, en niet omdat een auto ‘wel handig’ is. De schoudertas heren is niet uitgevonden om een outfit op te leuken, maar om comfortabel spullen met je mee te dragen.

Een tassen merk als Eastpak weet daar alles van. Zij zorgden er in de jaren vijftig van de vorige eeuw voor dat met de ontwikkeling van de rugzak Amerikaanse soldaten makkelijk hun spullen met zich mee konden dragen, zelfs tijdens het marcheren. In navolging daarvan ontdekten ook studenten dat deze rugzakken wel heel gemakkelijk te dragen waren, zelfs met stapels boeken erin. Het succes van de rugzak was een feit. Nog altijd is deze tas het meest populair onder scholieren.

Een day-bed is nou niet noodzakelijk

Als moderne ondernemers wil je oplossingen bieden voor problemen van klanten of consumenten. Dan heb je een blijvertje. Het kan interessant zijn om daar eens goed naar te kijken, want er verschijnen producten op de markt waarbij je denkt: wie heeft dat nodig?

Dat soort producten zijn dan ook vaak geen lang leven beschoren. Noem het een hype of een trend, maar daadwerkelijk blijvende noodzakelijke producten zijn het niet. Een voorbeeld: kussentjes zijn leuk maar niet noodzakelijk. De stoel wel. Een day-bed in je huiskamer is trend en misschien geinig, maar een bank om op te zitten is meer nodig.

Het is de uitdaging van de hedendaagse ondernemer om aan een vraag te voldoen. Om echt iets toe te voegen aan het leven waarvan menigeen denkt: ja, dat heb ik nodig. Daar wordt mijn leven makkelijker van, daarmee heb ik een probleem minder. Dat denk je niet direct bij een trendy bed in je huiskamer.

De platformeconomie maakt Airbnb mogelijk 

De zoektocht naar dat juiste product valt vaak niet mee, en soms moet je niet zoeken, maar volgt het product uit die veelgehoorde vraag ernaar. Als het dan nog niet bestaat, heb je als ondernemer iets te pakken. De juiste marketing moet dan de rest doen.

Natuurlijk spelen trends ook regelmatig een rol, evenals economische ontwikkelingen. Airbnb, zoiets bestond tien jaar geleden niet. Daar is internet debet aan, en de tijd van de platformeconomie moedigt dit aan. Een goed idee, krijgt op deze manier bestaansrecht.

Micmacbags gaat voor duurzaam ondernemen 

Bij ondernemen wordt vaak gesproken over winst, en zelden over de noodzaak van een product. Dat lijkt de omgekeerde wereld. Natuurlijk wil iedere ondernemer een positief resultaat behalen, maar het zegt niet genoeg over de manier van ondernemen. Duurzaam ondernemen is iets anders dan ondernemen met het oog op financieel scoren.

Natuurlijk hoopt iedere ondernemer dat hij of zij financieel ‘lekker gaat’. Daarvoor zijn inkomsten noodzakelijk en het liefst voldoende om te kunnen blijven investeren en daarmee het product te verbeteren of de collectie uit te breiden.

Zo maakte het merk Micmacbags in 2015 een geweldige comeback nadat het al jarenlang bestond. Het merk werd in de jaren vijftig van de vorige eeuw neergezet met prachtige leren tassen geïnspireerd op de leerbewerking van de Canadese Micmac indianen. Vijf jaar geleden werd het nieuw leven in geblazen en volgden er nieuwe tassencollecties. Omdat er vraag was naar duurzame tassen van een natuurlijk materiaal. Deze tassen zijn inmiddels blijvertjes. De stoel blijft ook. Maar van de fufusela hoort niemand meer iets. Die was er tijdelijk, en een periode enorm populair. De wat? Precies.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.